Sunday 24 September 2017

ER Beach Cleaning Pantai Tanjung Tuan..

Saya pun tak pasti macam mana saya boleh ada kudrat untuk mendaki Bukit Batu Putih di Pantai TanjungTuan minggu lepas, yang saya pasti tiada penyesalan melakukannya walaupun lepas balik dari PD, kaki dan badan lemau sebab letih. Saya kira ini adalah letih yang nikmat kerana banyak perkara saya belajar daripada adik-adik yang terbabit sama dalam projek pembersihan pantai di PD ini. Ketika Rahmad tanya saya nak join tak event bersih pantai, saya jawab selamba, nak! Tanpa tanya terlebih dahulu apa aturcaranya. Dia bagi tahu saya katanya ada kegiatan mendaki bukit yang rendah saja sambil mengunjungi rumah api di pantai berkenaan. Dalam fikiran saya, wahhh rumah api tu, sure gambar insta saya cantik nanti tapi hakikatnya gambar ke mana saya ke mana.

Kalau ikut perancangan kami akan buat beach cleaning dulu kemudian sebelah petang baru nak mendaki dan naik ke rumah api, tapi disebabkan faktor cuaca mereka dah tukar plan kepada mendaki dulu dan beach cleaning akan berlangsung waktu petang. Saya sebenarnya sudah merancang untuk skip acara mendaki dan mengunjungi rumah api kerana saya tidak melakukan sebarang latihan membabitkan stamina, namun keadaan mengubah saya untuk ikut serta. Tak mahulah saya duduk seorang di tepi pantai sedang mereka semua mendaki. Tambahan pula Rahmad dan Idah (isterinya) yang ajak saya join ni pun sudah membakar semangat saya untuk mendaki sama. Katanya rugilah datang jauh-jauh kalau tak mendaki. Tambahnya lagi, Bukit Batu Putih ini rendah saja dan tak lama pun nak mendakinya. Jadi saya cuba mengumpul semangat untuk ikut serta. Bagi saya yang berat mencecah hampiri 90kg dan tiada persediaan mendaki dicampur pula dengan 'semput' yang mengada-ngada, saya gagahkan diri dan semangat mereka pun berkobar-kobar nak lihat saya sampai di puncak.
Kepada Jojo, Rahmad, Idah, Salmi dan Mawar, tq sangat. Semangat awak semua buat saya rasa segan nak berhenti separuh jalan.
Jojo: Kak, saya tak boleh tinggalkan akak sorang kat tengah hutan ni walaupun ada pondok berhenti. Akak tanggungjawab saya sekarang. Meh saya tolak meh hehe..
Saya: Jojo, korang p naik laaa..akak nak stop sini.
Jojo: Ok kawan-kawan, kita stop lima minit bagi kakak kita take 5...
Saya: Lahai korang jangan buat akak malu aaa..
Rahmad: Come on Kak Sha buleh tu
Idah: Ye Kak Sha meh Idah pegang tangan..
Salmi: Kak Sha, kawan saya lebih besar dari Kak Sha tapi mampu daki Gunung Datuk Kak...so akak pun bolehhhh hahaha
Mawar: Come on kak, lagi 15 langkah jer lagi...

Tuptup ehh dah sampai ke atas!
Sepanjang mendaki, kami berselisih dengan ramai pendaki yang sudah selesai dan mahu turun. Melihat situasi saya yang malas dan lemau, ramai juga yang tegur dengan kata-kata semangat. Katanya lagi 15 langkah je nak sampai puncak. Ya lah tu 15 langkah..5000 langkah sebenarnya hahaha saya tertipu hidup-hidup. Bagaimanapun, ada semacam satu rasa nikmat apabila saya berjaya tiba di atas. Saya mampu melakukannya!
Sebelah petangnya selepas makan tengah hari kami menaiki banana boat ke Pulau Intan untuk membersihkan kawasan berkenaan. Banyak botol plastik dan polistrin mencemari pantai berkenaan. Pantai cantik, tapi kurang bersih. Sayang! Terima kasih kepada Earth Rescuer yang mengambil inisiatif buat aktiviti bersih pantai ini. Dapatlah juga saya join sambil menumpahkan peluh dan mencabar diri supaya lebih cergas..
Pantai Pulai Intan dilihat dari puncak Bukit Batu Putih...cantik sangat.
Kami balik ke Pantai Cermin menaiki banana boat dan bawa bersama guni sampah tu. Cuba bayangkan bagaimana kecut perut meredah ombak dengan sebelah tangan pegang sampah dan sebelah lagi pegang pemegang di banana boat. Alhamdulillah kami selesai dengan jayanya dan diharap usaha yang kecil ini berupaya menyumbang kepada kebersihan alam yang lebih besar..

8 comments:

  1. Tg Tuan ada pusar air besar!! Bhy naik banana boat tu....ish...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la, hari tu aku pun seriau tengok ombak agak tinggi. Tapi tawakal je, seb baik depa sediakan life jacket juga.

      Delete
  2. Saya suka naik bukit batu putih tu sbb tak tinggi sgt kemudian dpt pemandangan indah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Kay..best juga bila dapat settle naik sampai atas tapi kan hazanya rasa bagi orang yang gemss macam akak ni hahaha

      Delete
  3. wah bagusnya aktiviti bersihkan pantai
    sesekali mendaki bukit dapat keluarkan peluh2 jahat yang tersimpan lama dalam badan, hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Irfa, ni pun kSha p sebab ada adik kat IG yang selalu update event macam ni..

      Delete
  4. Kudrat datang dari semangat & rasa ikhlas..
    - keep up the good work..

    ReplyDelete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...