Monday 18 March 2013

Audit diri..aim to target!

Semalam adalah Ahad, bangun tidur je aku dah rasa buntu tatau nak buat apa. Kalau bos bagi cuti teringat2 bebudak kat kilang kertas, kalau bos suruh kerja teringat2 tilam bantal kat rumah..teringat2 roti bakar cap ayam kat depan tv, teringat2 air susu dutch lady dalam peti es sendat kat dapur dan teringat2 kopi sejuk atas meja depan tingkap lebihan semalam...cehhh apa daaa LW ni semua nak rindu. Paling sadis, teringat2 kesayangan yang cakap tak serupa bikin, psttt Net u tau sapa kan...siap la dia tu..esok i baca mantera kasih sayang, maunya dia datang melutut..hahahah..pepagi senin ni mood jahat, ampun!
Ok semalam baca sebuah novel bertajuk Bulan Di Atas Champ Elysees..dengan aku sekali ke laut baca novel tu yg sangat remaja muda mudi..hmm kalau ikut hati memang aku nak buat lagu tu tapi kita hidup dalam dunia realiti, ada sebab dan musabab kenapa LW kerja di kilang kertas, kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang..ehh kais malam? Ok kais malam adalah untuk kecemasan...masuk tabung berfoya-foya, nak beli LV, nak beli tiket p Disneyland sana sini...cop aku tipu! Ini adalah berangan pada Monday Blues..cehhh malas nak kerja..Begini kisahnya, kita patut audit diri sendiri...(LW sila bertabah dan audit diri anda sendiri) Maksud audit di sini, kenali dan cam apa kekurangan diri yang boleh diperbaiki dalam masa singkat. Sebenarnya perkataan audit diri ini adalah statement Dt Dr Fazillah Kamsah yang aku dengar pagi tadi sambil memandu ke office..
Katanya, sebelum tidur maafkan semua orang, buat target untuk esok pagi selepas bangun dan target sehari semasa bekerja...while my duty at kilang kertas senang je, susun kertas, lipat kertas dan hantar kertas pada bos..thats it. No! no! No! LW you must have a goal at least for the day. Ok sekurang-kurangnya target kertas yang dilipat adalah sempurna. Itu je ke yang aku nak? Tak!!! Aku nak hari ini adalah sempurna, buang virus negatif dalam kepala otak dan suntik virus positiv. Semalam baru lepas cakap dengan blogger buddy..u know who u are..lets moving!
And now. bak kata CheKem, .its never too late. Teringat Dr Kamariah Kamaruddin di UPM dan Dr Saleeh Rahamad di UM..siapakah yang harus aku pilih..masiha ada masa 3 tahun lagi untuk melakukan apa yang tertangguh. Mungkin sebab semalam audit diri tu berkesan dan berjaya, pagi ni aku rasa seperti vampire return!

Nota: Hidup mesti ada target, sama ada target sehari, target seminggu, target sebulan atau target setahun..target anda apa ya?

25 comments:

  1. Salam pagi ISnin kak...

    Target saya utk pekena cendol dah terlaksana ptg semlm. huahuahua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Siti
      Ohoo dah langsaihutang nak pekena cendol tu eh?
      Bagus! Hihi...

      Delete
  2. Ermm boleh ke akak ikut cakap fan tu....akak ni kurang kesabaran....kalau hendak sesuatu tu kalau boleh dan dan nak dapat...memang tak akan jadi orang berjaya lah macam ni......nak sembunyi belakang pintu lah...Mak malu you dah tua tua pun masih tak belajar jadi orang yang 'cool'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sha
      Saya pun tak ikut sangat, tapi mana yang sesuai dengan gaya hidup saya, saya try buat dan amalkan. Kadangkala ada betul juga motivasi yg dia bagi...
      Ala kak sha, cool tak cool sapa kesah kak, janji kita ada mandiri dan boleh kawal diri...xoxo!

      Delete
  3. target kita nak masuk surga firdausi, kekal abadi di dalamnya berjiran pulak gan Rasulullah saw, bole tgk Allah swt bagai dalam surah yasin..salamun qaulam mirrabbirahim..x sabarnyaaa tapi bekal cinonit camner..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. SUsumanis
      A ahh kita pun ada juga target tu tapi kita sedar diri..hati teringin tapi amal ibadat kuta senipis kulit bawang pun belum tentu cukup..tapi kan Allah Maha Penyayang dan sentiasa ada plan yg terbaik untuk kita walaupun kita rasa ya ke tidak apa yg berlaku itu kan..

      Delete
  4. Akak bila dah makin tua ni, target harian ja. Paling jauh seminggu. Banyak nau digeget, tak kurang jugak menggeget. Penuh dengan kelemahan la akak ni :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak DInas,
      saya pun buat target singkat singkat jer, kalau berjaya reach target tu pun dah buat saya rasa suka hati...

      Delete
  5. taget nak pi alaska sambil memancing ikan bagai jenis, pastu bakar fresh2.. tapi takmo la berbaju sejok tebal 1/2 kaki tu.. taget ke tu..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak ikot mulan jer hehehe

      Delete
    2. m.u.l.a.m
      wahh target hebat tu..insyaAllah kalau diizinkannya, sampai la pn mulan and family ke alaska...dan ehh tetiba ada LW dan kak Queenie sama kan kak...hikhikhik...moh le kita menyejukkan diri di sana..

      Delete
  6. Target saya hari ni..nak bahagia. Esok pun..nak bahagia...lusa pun nak bahagia jugak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khairul Abdullah
      Okeh saya doakan bahagia itu ada bersama Khairul...rasanya semua kita nak bahagia dalam hidup kan. Marilah kita berbahagia secara berjemaah...:)

      Delete
  7. sampai sekarang aku gagal teka apa projek akan datang ko sebenarnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nizam.Ariff
      ehh ko tak yah teka. Lagi ko nak teka lagi ko konfius eh...kekekeke!

      Delete
  8. Masa kita sebenarnya makin pendek.
    Memang kena sentiasa audit.
    Sebab kita tak tahu bila auditor datang.
    Nak kena balance akaun tip top, supaya mudah kerja auditor, mudah la kerja kita. Bos besar dah lama bagitau suruh audit diri hari hari..

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. DZ
      ya betul..masa kita sangat suntuk
      dan kena bersedia pada bila-bila masa saja
      sebab auditor besar tak akan beritahu kita
      bila kita akan diaudit kan..
      thanks..saya akan ingat komen DZ ini..

      Delete
  9. LW,

    Saya memilih untuk bersederhana dlm segala hal. Bak kata omputeh..go with the flow and keep moving..Ini kira audit diri sendiri tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eliza
      Dear..that is better rather than push ourself kan..kita ikut strenght and kapasiti sendiri. lagi selesa..
      ok hari ni audit diri saya adalah mahui siapkan kerja cepat dan berprasangka baik kepada semua... :) xoxo!

      Delete
  10. kesayangan u ker? oh nooo!!! that guy? oh nooo...ha ha ha
    jom baca mantera semerah padi..ha haha...

    target i? akuuuu nak kawin dgn anak raja..sambil naik buai...ha ha ha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. NenetPenne
      Ye la..kesayangan i yg ala-ala ikan kalui..tak timbul-timbul walaupun dok panggil bagi nasi segala bagai..hahahaha..

      target i? cari kesayangan yang real...hahahaha!

      Delete
  11. Eh komen saya xde yg di post tempoh hari?

    nak kena incik gugel ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telor Power
      sumpah saya tak delete...
      sila hukum encik gugel yeah...hihi

      Delete
  12. wow.. ini entry baik. Aku pun suka audit. Subjek audit. =)

    ~reenapple~

    ReplyDelete

Retorik ayam dan cornflake di Secret Recipe

  Nak makan ayam, ada seninya: Ayam masak sempurna Tak ada ketulan lemak Tak ada bau hanyir Garing Cukup masin manisnya So.. C...