Tuesday 5 January 2016

Marah...

Kami selalu dok wasap sebelah petang kalau free. Kadang-kadang pagi pun ada kalau dia free. Konon-konon macam ketuk pintu rumah...knock! knock! knock! Anybody at home...katanya. Selalunya aku kata, im in a kitchen..tea is ready dan kami pun sambung wasap sambil minum tea dan makan mee goreng. Walhal dia dok ada beribu beribu km dari Sg Long. Baikk punya kawan, berlakon. Ya kehidupan seperti pentas opera dan kita sendiri adalah pelakonnya.

Dalam leka memainkan watak di pentas opera, ada kala kita marah, kadang kala kita suka dan ada ketikanya buntu atau hilang arah. Lantas apabila hilang arah, manusia mencari diri. Bercakap pasal marah, boleh gugur talak kalau tidak mengawal marah. Boleh tumpah darah kalau membiarkan amarah membakar diri dan boleh hilang banyak perkara jika membiarkan marah  menguasai diri.

Sambil bawak keta nak p cari makan kais pagi makan pagi jam 6.30 pagi hari ni, aku dengar Dt Dr Fadzilah Kamsah kata, marah boleh dikawal dengan diet. Kerana katanya apabila kita diet dan makan makanan yang elok, ia boleh mempengaruhi minda dan jiwa. Katanya sapa makan daging kuda akan bersifat sombong. Hahaha jangan memperkudakan orang sudah...

Jadi kalau suka makan ikan salmon..sifatnya macam apa ya? Pokok pangkalnya kena kawal diri kalau marah. Jangan biar marah berleluasa menguasai hati, padahnya buruk..

Hmm..lain kali aku kena pastikan pagar rumah tak jadi mangsa, pintu bilik pun tak jadi mangsa..oopss! Hati, mohon berperangai baik..

3 comments:

  1. Amarah itu salah satu nafsu...yg patut kita tundukkan. Nak buang? Hmmm....x boleh kut.

    ReplyDelete
  2. Nizam.Ariff

    memang tak boleh buang..tapi boleh kontrol kan..

    ReplyDelete
  3. Dh mkin byk umur, makin kurang marah
    Agaknya lh, haha

    ReplyDelete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...