Saturday 9 January 2016

Nasi lemak sedap Jalan Foxberry..

Sambal tumis cili ini boleh juga digunakan untuk dijadikan sambal ikan bilis atau sambal untuk ayam masak merah, Ini sambal yang saya sediakan lebih dua jam...
(TERIMA KASIH PENAJA KERANA MENAJA ENTRY INI)

Sambil memandu nak pi office jap tadi, imej nasi lemak tetiba muncul dalam bayangan minda. Bersilih ganti rupa paras nasi lemak tu, Ada nasi lemak RM1, ada yang RM4.50 dan ada yang berlabel RM6. Ceitt nasi lemak pun ada harga diri. Memang tak boleh elak, kena cari juga nasi lemak singgit yang kecik comei tu, kalau tak dapat makan nasi lemak bungkus comei tu, rasa macam tak lengkap pulak hidup. (Nafsu makan, hagak-hagak lah sikit, kata nak diet!)

Ya, sapa tak suka nasi lemak? Sesungguhnya anda berada dalam kerugian kalau tak suka menu marvellous kegemaran satu Malaysia ni, rugi sangat. Kenapa? Sebab nasi lemak pada aku, adalah menu evergreen, verstaile and sophisicated. Letaklah ceruk dapur mana pun, nampak kena je dengan peribadi dapur tu. Dapur arang ke, dapur moden ke, sahih nasi lemak melengkapkan penampilan dapur.

Jadi, sebagai food lover atau dalam erti kata lain 'kuat makan' aku suka je nak cari formula nak buat sambal nasi lemak sedap, nak buat sambal yang boleh tahan lama dan lambat expired, nak buat sambal yang nampak macam merah menyala cili kemerahannya tapi tak pedas. Cer bayangkan makan nasi emak sambal paru, telur rebus sebiji, timun Jepun dua tiga keping dan sambal cantik menggiurkan bertenggek tepi pinggan, nak lebih jahat, sila guna alas daun pisang bak kata tukang masak, naik aromanya. Ya ke? Ok itu kemudian punya cerita.

Ketika berpeluang tinggal dan menetap di sebuah rumah yang ada beberapa level di dalamnya dan rumah ini terletak di Jalan Foxberry, Brockley, South London, tugas aku setiap hari ialah masak sambal. Sambal untuk ayam masak merah, sambal kicap, sambal berlado, sambal madu dan ahaaa sambal untuk nasi lemak. Tuan punya rumah yang aku tumpangi ni adalah seorang tukang masak yang handal tapi sangat low profile. Kalau tak silap aku, usianya genap 60 tahun ini, berasal dari Alor Star dan kini sudah lebih 40 tahun menetap di London. Dia berniaga makanan dan ada juga buat katering. Ok aku namakan dia sebagai Kak Erra Fazira!

Yang aku heran, setiap kali tanya dia mengenai resipi, jawapannya konsisten. 
"I don't have recipe, you have to see what i do and just take note on your own Shasha. Or else you tolong measure apa yang I bubuh dalam kuah ni," katanya sambil tangan tetap lincah dok kacau lauk dalam periuk gadang.

Begitulah Kak Erra ni, handal memasak. Aku pun naik blur sbb tak tahu nak catit mana satu. Jadi sambil tolong dia masak, sambil aku jeling apa yang dia bubuh dan ceduk masuk ke dalam gulai atau lauk atas dapur. Aku heran, dia masak simple gila tapi bila makanan tu masuk dalam mulut dan telan, arghhh foodgasm rasanya.

Setelah hampir tiga bulan tolong dia masak, akhirnya dapatlah petua bagaimana nak jadikan sambal tu gojes. Tapi ingat, air tangan kita lain-lain. Jadi, kalau ada lima orang buat nasi lemak guna resipi yang sama, hasilnya pasti ada lima jenis style dan rasa juga berbeza. Jangan ingat bila kita buat resipi sama, rasanya pun sama, No way! Tak akan sama sekali sama.

Jadi, mai la kita cuba.
Nak buat sambal macam mana? Aku nak buat sambal tumis ikan bilis yang boleh dipreserve dan tahan lama. Akan tetapinya, kena ingat, lain tangan mungkin lain hasilnya, namun tak salah untuk cuba.

Sambal tumis ikan bilis (anggaran untuk satu family)

Dua genggam cili kering (basuh, toskan)
1 inci halia
2 inci belacan (agak-agak pun boleh)
Gula dan garam secukup rasa
10 Bawang merah
Satu paket ikan bilis

*semua bahan ini (kecuali ikan bilis) digoreng hingga naik bau dan bertukar warna perang. angkat dan tos kan. Bila dah suam, blend kesemua sekali dan tumis semula dalam minyak yang digunakan untuk menggoreng tadi. Masukkan sekali garam dan gula secukup rasa. Masukkan ikan bilis yang sudah dibersihkan. Biarkan ia mendidih sedikit lama dan jika kelihatan pekat, tambahkan air panas. Masukkan juga air asam jawa, kacau dan sebatikan. Biarkan ia mendidih lagi sehingga sedikit kering. Bila anda dah puas hati, ok dah boleh matikan api.

Bahan-bahannya sama, tapi cara proses tu memerlukan dua kali tumis dan inilah yang menjadikan ia masak sempurna. Apabila masak sempurna, ia akan jadi lebih tahan lama, lambat rosak dan rasa pun lebih blend.

TIPS:

*Kata kuncinya - lagi lama masak, lagi tahan lama.

*Gula juga ialah agen pengawet yang cukup berkaliber untuk mensedapkan masakan anda.

*Kalau lauk pauk atau gulai anda pekat, letakkan air panas yang baru mendidih untuk mencairkannya. Apabila guna air yang sudah dimasaik, mutu masakan lebih baik dan tahan lebih lama.

Tips tambahan * pastikan time nak masak kat dapur, mood baik dan ikhlas memasak. Kalau dalam mood malas, jauhi dapur. kalau aku paksa diri memasak, hasilnya choyyy!

Ok, tepuk dada tanya selera!

9 comments:

  1. Pergh...ini resipi "diet" nehh

    ReplyDelete
  2. ye betul...bila kita masak without putting our heart in it...goreng telur mata pun takkan jadi.. yeahhh..I kembali berjalan-jalan di blog setelah sekian lama tak buka blog sendiri..hahahah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya sue..masak yg simple pun kalau ikhlas dan suka melakukannya, masyaAllah akan jadi sedap kan. Jom sue kita blogging semula..

      Delete
  3. Kak, miss u so much, huhu
    Ntah bila akn bersua lg
    Resepi ni nnt nk cuba

    ReplyDelete
  4. Hi LW
    Miss u a lot..and Net too..
    Happy reading your entries again..
    Many years gone by, but you are still the same..Me? Aurora dah pra,Am praktikal, Ayuni in asasi..me, moved to the next level..somehow I regretted it..better be nobody..
    Contact me...lov u

    ReplyDelete
  5. lama tak bw ni.. bila kita nak jumpa lagi ni hehe..

    ReplyDelete
  6. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  7. salam ..ingat lagi ke abang bro
    masih aktif menulis ye...

    ReplyDelete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...