Tuesday 21 November 2017

Nikos dan Mesta yang mendamaikan...

If you visit a country, visit the forgotten artisan of the narrow streets because they are the ones who made that country! Do this not to honour them but to honour yourself! - Mehmet Murat Ildan
Artisan Nikos Balatsos yang mengusahakan seni seramik di studio kecil miliknya
di Mesta. Katanya dia menggunakan terracota terbaik untuk menghasilkan rekaan
seramiknya dan melihat hasil rekaannya, saya yakin dia menggunakan
produk terbaik untuk mendapatkan hasil yang bermutu termasuklah
kombinasi  ilhamnnya yang unik.
Kata-kata Mehmet Murat Ildan ini sangat betul. Saya mengunjungi artisan pembuat seramik bukan kerana ingin memberikan penghormatan, anugerah atau apa saja yang sewaktu dengannya kepada beliau, sebaliknya saya bergegas masuk ke studionya kerana saya ingin mencari sesuatu, yang kena dengan 'kesukaan' dan 'jiwa' saya kerana saya tahu ada banyak 'kebaikan' yang akan saya perolehi apabila mengunjungi artisan seperti Nikos Balatsos ini.
Di belakang saya itu adalah sebuah restoran. Kami masuk untuk lunch dan mereka
menawarkan pasta carbonara yang sangat enak, dengan portion yang sangat
besar. Kalau ikut saiz orang Asia, sepinggan pasta mereka
cukup untuk empat orang kita makan.Bayangkan!
Pili air yang ada di belakang studio Nikos. Kewujudan kawasan tadahan air awam ini adalah
pemandangan biasa di Greek kerana air adalah subjek matter
yang penting dalam kehidupan harian mereka.
Sejurus turun dari bas di pekan kecil Mesta itu, saya dan Dr Ros terpinga-pinga kerana tidak tahu apa yang kami ingin lihat di pekan yang beribu batu jauh dari Sg Long dan Petaling Jaya ini. Mesta, antara beberapa pekan kecil di Pulau Chios yang sangat menarik dan menyimpan cerita indahnya yang tersendiri. Sebelum tiba di Mesta, kami sudah singgah di Pirgi.

Bouganvilla menjadi hiasan halaman, saya ambil peluang menzahirkan kejakunan saya
dengan pokok bunga kertas rimbun yang cantik di belakang.
Dengan keluasan yang sangat terhad, ada bangunan kediaman setingkat yang lazim di sepanjang deretan jalan di Mesta. Pusat tumpuan Mesta ini ialah sebuah kawasan lapang yang mungkin menjadi tempat perhimpunan awam, sebuah restoran kecil dan sebuah studio batu yang betul-betul berhadapan dengan tempat kami turun dari bas. Studio (bangunan kecil) itu kepunyaan Nikos Balatsos, artisan hebat dan tersendiri di Mesta. Dunia mungkin tidak mengenalinya, tapi setengah jam berbual dengannya, saya tahu dia artisan bertaraf dunia dan berasa tidak mahu keluar dari studio batu miliknya itu.

Baginya yang sudah berpuluh tahun mengusahakan seramik, dia tidak memikirkan mengenai harga atau persaingan sebaliknya disiplin dan kesungguhan yang dicurahkan untuk menghasilkan setiap rekaan walaupun sekecil duit siling. Dan katanya lagi, dia tidak kisah dengan persaingan kerana dia berada dalam gelanggang yang tersendiri dan berbeza.


"Its not about money or time, but its about commitment, soul and feeling that ive put when i do all the shape. I devote myself, play with it and you must have patience when you deal with it," katanya penuh berhemah dalam slanga Inggeris berbaur Greek. (Nasib baik saya faham dan dia juga faham Manglish saya hahaha).
Hai kucing, nasiblah engkau comel. Layak untuk diabadikan dalam
ingatan..
Satu-satu saya tilik dan pegang seramik kecil yang ada dalam studionya itu. Saya bercadang membeli satu seramik kecik dengan abjad S, sempena pangkal nama saya. Dalam hati berkira-kira juga sama ada berbaloi atau tidak untuk memiliki hasil tangan Nikos itu, yang berharga 20 Euro satu, (sama saiz dengan siling 50 sen). Nasib baiknya, Greek tidak mempunyai abjad S dan saya tidak terkilan tidak dapat memilikinya, tapi berasa selamat kerana 20 Euro itu saya boleh gunakan untuk hal yang lebih penting. Yang penting, ingatan terhadap Nikos dan Mesta kekal dalam ingatan saya. Sambil mengiringi saya dan Dr Ros, dia bercerita penuh minat terhadap produk artisannya yang cantik dan unik itu.

Tiba-tiba dia memberikan kami coklat kopi dan sebiji delima masak merah. Katanya. adalah satu penghormatan kepada tuan rumah untuk memberikan delima kepada tetamu dan tetamu lebih-lebih lagi berasa sangat dialu-alukan apabila tuan rumah menghadihakan delima. Ya, delima mempunyai mitos tersendiri dalam masyarakat Greek dan Turki juga. Bagi orang Turki, delima adalah lambang kesuburan. Ali pernah memberitahu saya, zaman dahulu kala, jika ingin menawan hati seseorang wanita idaman, si jejaka akan menghulurkan delima dan bukannya sekuntum mawar kepada wanita idaman mereka. Nampak tak simboliknya di situ, biji delima yang merah dan cantik serta banyak biji itu adalah lambang kesuburan dalam kehidupan mereka.

Saya tak mampu nak beli produk Nikos, setakat mampu bergambar saja...jadilah!
Berbalik kepada Nikos, beliau menghabiskan masa setiap hari di studio kecilnya itu. Saya sendiri berasa terkesan dan sangat mengujakan sepanjang berada di situ. Seramik adalah kecintaannya dan beliau menggunakan terracota terpilih untuk menempa setiap rekaan, membakar berhari-hari lamanya tempaan berkenaan dan menyudahkannya dengan glaze sebelum dijual kepada pelancong yang datang. Katanya tidak ramai pelancong datang ke Mesta kerana tiada apa yang ditawarkan Mesta selain biru langit dan desir pokok zaitun yang bersemilir dicium bayu sejuk. Pun begitu, saya menyukai Mesta, suka kerana persekitaran yang tenang, sunyi dan sangat memberi ilham dengan langit biru, bouganvilla merimbun yang tumbuh di tepi pintu kejiranan dan sesekali semerbak pasta carbonara menyelinap menusuk hidung. Mesta sendiri ibarat gadis pingitan yang sangat didambakan lelaki yang menghargai keaslian hidup.
Rasa nak petik dan terus makan, tapi awas ini kebun anggur dan zaitun milik penduduk tempatan.
Zaitun masak di pokok, begitu juga denga anggur dan delima yang ranum di dahan, seterusnya menjadi makanan unggas dan burung yang berterbangan mencari rezeki. Betapa kehidupan berlangsung dengan tenang, tiada kekecohan, tiada hiruk pikuk dan tiada bingit yang mengocak damai perasaan. Maka tidak hairanlah Nikos mampu berdiam dan bertahan di pekan kecil yang sunyi dan tersendiri itu kerana dia boleh menumpahkan sepenuh perasaan ke dalam setiap acuan dan tempaan seramik yang dihaslkan. Dia benar-benar menguasai disiplin yang dijalaninya dan dia tidak kisah dengan dunia luar kerana dunianya sendiri sudah cukup mendamaikan!

Saya mahu memiliki studio saya sendiri!

2 comments:

  1. Wooww awesome trip.. Seronok dapat jumpa Nikos & tengok hasilnya..

    ReplyDelete

Aidilfitri pula..

Baru settle meeting dengan Raymond and Angel untuk add Aidilfitri..semoga ada idea untuk buat pantun raya!