Tuesday 11 October 2011

Bersih???

Datuk Rosnah ketika sidang akhbar Persidangan Promosi Kesihatan Kebangsaan 2011 di Cititel MidValley.

Hello..eh ini bukan Bersih 2.0 by Ambigol tu ya..ini adalah kempen kebersihan bermula dari rumah..kempen gaya hidup sihat yg akan lead us to a healthy life...healthy lifestyle! I talk to myself too actally...

Aku pergi pelancaran Promosi Kesihatan Kebangsaan 2011 di Cititel MidValley...guess what?? Ziana Zain ada situ, comel je dia tapi aku x follow sangat sebab aku lebih suka follow Kak Ros gebu ni...dia gebuuu mak suka..eh tersasul.

Mengikut kajian, kes kematian dicatat di hospital sejak 2011, yang mana 25.4% bersamaan dengan 11,812 orang meninggal disebabkan  masalah kardiovaskular (jantung, darah tinggi dan kencing manis)..huh ngeri seh bila aku dengar perangkaan ini yang disebut oleh Timbalan Menteri Kesihatan kita kat atas tu...Dt Rosnah Rashid Shirlin...sungguh mengerikan. Automatically kita boleh set mind lepas ni nak jalani gaya hidup sihat...kalau tak boleh buang tabiat merokok dengan segera, buat perlahan-lahan. Kebersihan jasmani diutamakan, begitu juga dengan kebersihan lahiriah. Banyak lagi info pasal perangkaan kesihatan ni, aku x mo tulis, nanti korang baca kat paper.
Aweks Dettol..thanks ladies for ur kindness!
Apabila kita bercaka mengenai bersih..maksud aku di sini adalah menyeluruh ya...bersih diri, bersih rumah, bersih hati, bersih otak etc...dan ada awek manis ini yg rajin nak senyum dengan tulus ikhlas, promosi kebersihan cara Dettol. Ya, Dettol ada banyak produk kegunaan rumah yg boleh digunakan, bermula dengan sanitasi, sabun, mandian etc. Arwah mak aku dulu suka beli Dettol untuk cuci dapur. Bila aku tanya kenapa guna Dettol, katanya nak basmi kuman..okeh mak, saya yakin kata-kata emak..sebab kini saya pun guna Dettol untuk cuci luka atau basuh tangan bila pegang kekotoran...thumb up for Dettol!
Antabax, Clorox dan Dettol...ketiga-tiganya adalah produk penjagaan diri dan rumah yang bagus jika anda ingin diri dan rumah bersih. (Promosi percuma kepada tiga jenama ini...aku tak dapat upah satu sen pun ya)
Dan selonggok lagi produk kesihatan yang juga bagus untuk digunakan di rumah...aku memang guna produk ini untuk kesejahteraan rumah...antabax tu..pengaruh kak Ziana Zain juga! Dia kan duta Antabax.

Nota: Info sihat! (Aku tahu tips ini semua orang dah tahu..saja ditekankan sekali lagi. Nak baca, silakan..tak mahu, boleh skip!
* Pastikan anda mencuci tangan sebelum menjamah makanan.
* Gunakan pencuci tangan setiap kali membasub tangan.
* Cara cuci tangan yg betul, garu secara lembut tapak tangan dan bahagian atas tangan seketika, then bilas dengan air.
* Lap tangan dengan kain bersih.
* Jika hendak memegang makanan, pastikan tangan bersih

7 comments:

  1. kau rasa awek dettol tu hati dia nobel tak?

    ReplyDelete
  2. aku rasa hati dia separa nobel...sebab dia malu2 nak promote health awareness...tapi masa aku ada depan tu...dia beria-ia explain pada aku sebab tahu aku 'blogger haluan kiri'...lepas tu siap tapau satu beg plastik penuh produk dettol utk aku bawa balik..

    ReplyDelete
  3. i tak boleh guna dettol..kulit jadi kering...manja kan?? hak hak hak

    ReplyDelete
  4. takde ke satu produk yang boleh guna dari hujung rambut 9botak) sampai hujung kuku kaki?

    ReplyDelete
  5. NP: a ah tu pesen kulit manja, memang kena pakai kurang-kurang la mer atau laura mercier eh..ekekek!

    SM: belum jumpa produk All in One yg ko maksudkan tu..

    ReplyDelete
  6. adui, kulit komodo macam ni sesuai pakai air perigi je kot...

    ReplyDelete
  7. eh kulit komodo kena pakai antabax, mai sini ambik antabax..hahaha..

    ReplyDelete

Retorik ayam dan cornflake di Secret Recipe

  Nak makan ayam, ada seninya: Ayam masak sempurna Tak ada ketulan lemak Tak ada bau hanyir Garing Cukup masin manisnya So.. C...