Tuesday 4 October 2011

Orkid yang faham bahasa.....

Jawapan kepada pertanyaan seorang rakan senior semalam, pasal orkid...aku tak sempat nak jawab ketika dia bertanya mengenai adakah aku tidak bercerita mengenai orkid lagi kerana aku sibuk menguruskan sekeping roti canai bersama secawan milo tarik di kala cuaca dingin dan angin sepoi2 bahasa..perlahan-lahan roti canai itu menghilang ke dalam perut sambil aku hirup milo panas...nikmat!

Sdr SO (saya berharap suatu hari nanti anda akan terbaca juga blog haluan kiri saya ini), ya, rumah saya ada beberapa orkid yang belum tumbuh sepenuhnya kerana saya agak sibuk menguruskan rutin harian. Dan orkid pun ada perasaan, ia merajuk kerana saya lupa memujuknya. Suatu ketika nanti saya akan berbisik kepadanya mengenai kenapa ia harus tumbuh subur di laman saya di Windsor Sg Long..kalau dulu ia membesar dengan sihat di laman lama saya di Sri Gombak..kini saya sudah bertukar laman. Saya sudah melangkah keluar dari laman di Sri Gombak dan kini saya bermastatutin di Sg Long dan orkid di laman di Sri Gombak saya tinggalkan kepadanya, kalau-kalau dia mahu menguruskan..

Kenapa saya suka orkid? Kerana orkid boleh bercakap, orkid boleh memahami, orkid boleh menyimpan rahsia, orkid tersendiri dan orkid akan sentiasa menunggu saya apakala saya balik ke rumah..

20 comments:

  1. serius ke orkid boleh bercakap n dgr cakap kite? sy ni jaga bunga tk reti , apetah lagi nk menanam orkid..fuuuuu..mesti sabar kan u ni LW

    ReplyDelete
  2. secara literalnya tak lah...tapi saya yakin terapi bercakap dengan orkid ini menjadi..sebab saya dah praktik lama dulu..balik kerja bagi salam, nak pergi kerja pun cakap benda sama, malam2 sambil duduk kat laman, bisik supaya ia berbunga lebat. memang bunganya ak putus-putus..tapi kena lah juga letak baja...

    ReplyDelete
  3. :-) oh terapi bercakap dengan orkid,tapi orkid ni mmg bunga hutan kan?jangan dia betul bercakap sudah la yer LW.(gurau je)

    saya suka tengok orkid tak tak minat nak menanam.tanam pokok sayur je itupun dah banyak yang mati sbb tak terjaga.salah sendiri

    ReplyDelete
  4. HI, mostly wild spesies le tapi kalau tengok pada rupa parasnya, memang cantik and long lasting, tu yg i suka letak fresh orchid kat rumah, tukar seminggu sekali. Kebetulan depan office pulak ada kedai bunga besar, beli bunga dan pokok sekali...baja orkid senang saja, letak lima biji kerang hidup yang dikopak, darah kerang tu baja terbaik untuk orkid..macam vampire kan...hisap darah kerang...wakakaka! dan macam tuan punyanya juga...V!

    ReplyDelete
  5. Orkid juga tumbuhan karnivor. Spesis vampire gak nie. Tp die pilih kerang. Nsb bek bukan pilih akak. Hehehehe...Oppss, lupa yg akak adalah V.

    Jeng, jeng, jeng!

    ReplyDelete
  6. MF, dia pilih kedua-duanya...sebab ada connection among us..hihihi (mengilai-ngilai manja..hak!hak!hak!). Ok nanti nak kuarkan n3 penunggu orkid..tunggu!

    ReplyDelete
  7. ...aku dulu pernah memilih kaktus sebagai hadiah kepada dia.

    ReplyDelete
  8. SM: kaktus x elok..kaktus lah yang mengkhabarkan kepada musuh bahawa ada orang bersembunyi di dalam gua hira' pada zaman nabi dulu..maaf aku x berapa ingat kisah ini membabitkan nabi apa...tapi kaktuslah penjahat dan labah2 adalah penyelamat kerana menutup mulut gua dengan sarangnya seolah-olah tiada sesiapa pun pernah lalu masuk ke dalam gua..jadi aku x tanam kaktus..

    ReplyDelete
  9. oh, patut la kami tak kekal! hahaha...!

    ReplyDelete
  10. tidak lah juga kot...kaktus hanya spesies tumbuhan..dah memang kau tak de jodoh dengan dia kot...

    ReplyDelete
  11. tapi kau dah dapat gantinya kan...aku tahu kau sedang berbahagia...(aku sengih juga)

    ReplyDelete
  12. eh, macamana nak buat emoticon sengih ni? orang tua macam aku ni tak reti sangat benda-benda macam ni...

    ReplyDelete
  13. ...umur aku sekarang boleh dihitung dengan kiraan abad.

    ReplyDelete
  14. alah ko neh SM, apa la sangat dengan suku abad tu..

    ReplyDelete
  15. bukan suku abad la, lebih daripada tu. dah terlalu tua untuk menari shuffle. hahahaa!!!

    ReplyDelete
  16. Ko belum sampai setengah abad pun lagi...

    ReplyDelete
  17. Uncle suka Orkid Abdullah

    uncle815

    ReplyDelete
  18. Tauu...uncle memang suka yg comei2 je kan...

    ReplyDelete

Retorik ayam dan cornflake di Secret Recipe

  Nak makan ayam, ada seninya: Ayam masak sempurna Tak ada ketulan lemak Tak ada bau hanyir Garing Cukup masin manisnya So.. C...