Sunday 22 April 2012

Begedil fusion...

Serbuk Idahoan potato instant, dah siap bercampur dengan parmesan dan garlic, bawang besar, daun sup dan daging ayam untuk burger tapi akibat kemalasan melanda untuk mencari mince meat, aku bantai je daging ini untuk buat begedil.
Berbuih, mungkin sebab dicelup telur...
Tiga ketul cukup sudah untuk hari mnggu ini...
Kalau Chef Wan tengok cara aku buat begedil ini, mesti dia nanges sebab banyak teknik shortcut dalam usaha nak menyiapkan begedil ini. Sepatutnya dimakan dengan soto, tapi stok nasi himpit habis dan ayam segar juga tak ada tapi aku nak juga makan nugget ini, jadinya ia dimakan dengan sos tomato saja..jadilah..bukan AFC chef pun, cuma masak untuk dimakan di dapur Windsor saja, sambil layan kopi pekat..pada suatu hari minggu sambil tunggu hujan turun tapi hujan tak juga turun..(>.<)

Kenapa nak buat juga begedil ini? Sebab aku nak makan dan tak kuasa nak beli kat kedai yang lebih banyak kentang dari isi ayam atau daging, minyak sampai menitik-nitik dan kadang-kadang rasa pahit akibat minyak yang sudah beratus kali digunakan untuk menggoreng begedil ini.

Kebetulan daging ayam dan Idahoan ini adalah barang tajaan, aku cuma moderatekan saja dan tekniknya adalah diambil dari blog Encik Khairul. Tekniknya ringkas, sharp and short tapi yummy. Yummy bukan sebab aku pandai masak, tapi yummy sebab bahan mentahnya adalah barang tajaan..hahaha! Dengan sedikit baikpulih, aku letak serbuk oregano dan bread crumb, ia jadi lebih marvellous..

19 comments:

  1. wahhhh.. dah lama tak makan begedil ni.. tp nampak mcm sedap je tuh.. nyum2..

    ReplyDelete
  2. HaniAsyira,
    Memang sedap, mungkin sebab campuran isi ayam dan bread crumb serta onion + daun sup tu yg buat ia jadi sedap...saya makan macam nugget saja..:)

    ReplyDelete
  3. Lady Windsor,

    sejujurnya aku sudah 2 kali cuba buat begedil ini. Sebab yg sama jugalah.. x suka yg beli sebab kentang je lebih rasa daging tak ada. Tapi 2 kali aku buat sendiri, 2 kali itu jugalah gagal... hampeh. biasanya aku buat jadi lembik, terburai.. entah apa masalahnya.

    ReplyDelete
  4. Nong Andy,
    Alahai...tentu tak best kan bila buat jadi lembik dan terburai..aku buat kali ini memang menjadi, ia tidak hancur bila digoreng dan tidak serap minyak padahal aku campak2 saja...Maminya Shinta kau kena cuba lagi, jangan fade up..

    ReplyDelete
  5. Kali pertama buat tak menjadi, beberapa lama kemudian aku try lagi.. tapi bila kali ke-dua pun tak jadi.. aku macam merajuk jadinya ahaha. tapi ye.. aku akan cuba lagi nanti hehe.. itulah juga masalahnya. menyerap minyak!! ?? kenapa ah?

    ReplyDelete
  6. Ia serap minyak sebab api tak panas...kalau api panas mungkin tak begitu serap minyak, cuma pastikan adunannya keras sedikit...

    ReplyDelete
  7. oh.. begitu ke? okeh lain kali aku pastikan apinya cukup panas. dan lain kali kalau aku berjaya masak dengan sempurna aku akan letak dalam blog dengan bangganya ngeh ngeh ngeh...

    ReplyDelete
  8. Walaupun katanya guna shortcut tapi tetap nampak menyelerakan begedil fusion itu hingga akak nak mintak ciket..tapi sure dah habes kan..huhu!

    ReplyDelete
  9. Nong Andy,
    Ok kau buat ya, jangan lupa up entry..aku tunggu!


    Dinas Aldi,
    Kak Dinas itu teknik benar2 short cut tapi hasilnya adalah tidak short cut. Bak mai alamat jap saya hantaq ke Penang..hihi

    ReplyDelete
  10. Sy kurang gemar bergedel. tatau kenape. Tp kak, sy tertarik dgn serbuk instant mashed potato tu. Tak nah nmpk pun produk tu...

    ReplyDelete
  11. semua short cut ye...hehehe saya lebih suka yang tradisional..gigih berusaha jugak la nak melenyek kentang tu sampai hancur..tapi puas ^__^

    ReplyDelete
  12. begedil kat food court bandar tun razak (bertentang dengan cawangan dbkl) edap, makan dengan soto nasi. nak pulak ada orang belanja.

    ReplyDelete
  13. Pok Amai Amai @ mommyfara,
    Daripada nugget lebih baik akal pilih begedil tapi nak yg buat sendiri..idahoan mash potato tu hanya Ada kat sogo je..Dan pasaraya yg Ada cold storage. Akak tak beli pun, depa bagi setengah dozen soh try...drpd tahun lepas tak habis2 juga...

    ReplyDelete
  14. Ralphrazak,
    Saya bantai semua shortcut atau long distance janji halal..hihi

    ReplyDelete
  15. SM,
    Aku pun tunggu orang jauh belanja aku...haha...

    ReplyDelete
  16. sebelum dtg semenanjung ni,xnah makan bgedil.tapi haritu member suruh try.reluctant at first,tapi lepas try...wooo...yummylicious!

    ReplyDelete
  17. Mr Clive,
    O yeahh..u better don't say no before taste it..yummy kan..i nak makan umai tak dapat2 sampai la ni...

    ReplyDelete
  18. nyum-nyum sedapnya, seronok jgk sekali skala ubah resepi =D

    ReplyDelete
  19. Miss Purple,
    Resipi yang difusionkan atau dimoderatekan memang kena dengan tekak...hehe..

    ReplyDelete

Retorik ayam dan cornflake di Secret Recipe

  Nak makan ayam, ada seninya: Ayam masak sempurna Tak ada ketulan lemak Tak ada bau hanyir Garing Cukup masin manisnya So.. C...