Monday 24 September 2012

Bibik...

Kalau ikut hati..rasa nak cincang-cincang je sapa-sapa yang terbabit, tak kiralah pangkat ustaz ke atau bapak pada ustaz pun..kalau ikut hati lah kan memang mati!!! Tapi tak gunalah buat kerja bodoh tu...biar Allah saja yang balas...

Kali pertama terbabit dengan  maid indon atau bibik ni kira-kira lima tahun lalu. Bibik pertama yang berkhidmat untuk adik namanya kak ida, tapi kanak-kanak yang dijaganya panggil dia Cida je (Chik Ida le gamak). Servicenya sangat bagus, bangun pagi je mop lantai. Sangat penyayang pada kanak-kanak. Sampai nak masak pun dia dukung kanak-kanak berkenaan. Pagi petang siang malam dia akan pastikan keperluan kanak-kanak yang dijaga mencukupi. Lepas tiga tahun, Cida balik Bogor.

Selepas Cida, muncul pula Bibik Yati yang dipanggil Kakati oleh kanak-kanak 1 dan kanak-kanak 2. Kakati ini masih muda remaja, dari Madura. Kakati juga disenangi kanak-kanak 1 dan kanak-kanak 2 sebab dia suka memanjakan kanak-kanak2 berdua itu. Alim juga Kakakti ini tapi selepas setahun bekerja, katanya nak kena balik Madura, balik kahwin. Yang kemudian didapati tak jadi kahwin.

Sambil mencari bibik ketiga, sempat deal dengan serang ustaz dari medan yg jadi agen pembekal bibik. Reputasinya bagus. Konon bibik yg dibelkalnya sangat rajin dan bagus. Memang sudah terbukti dan kami direkomen oleh seorang lawyer Malaya mengenai ustaz yg jadi pembekal ini. Finally kami ditipu hidup-hidup dan RM4000 lesap. Ustaz itu adalah penipu besar dan kami rasa memang dia akan dilaknati kerana menipu kami.

Muncul bibik ketiga. Ida juga namanya. Kerja selama dua bulan, permitnya mampus..dan dia pun berambus juga kerana mengsolap duit sebanyak RM2000 secara terhormat. Entah ilmu apa dia pakai...kami macam nampak dia baik sangat...kanak-kanak pun ok saja dengan dia. Muaknya macam orang baik-baik.

Dalam pada itu, kami ambil bibik keempat bernama Mariana untuk jaga mak. Masa tu mak sudah sangat uzur. Gaji yang kami bagi ialah RM500 sebulan. Kami bayar pada orang tengah RM1500 untuk Mariana yang gedik dan suka berjimba dengan jantan ini. Kami tahu perangainya begitu setelah mendengar dia suka bergurau dengan teman lelakinya dalam telefon. Dia ingat emak tak dengar bila dia bersembang di telefon dan dia ingat aku tak faham bahasa indon totoknya itu. Lepas seminggu, aku balik kerja jam 10 malam, tengok pintu rumah terkangkang luas, tv dipasang dan mak sudah tidur di dalam bilik. Mariana sudah lari! Cisss...lesap duit kami bayar pada orang tengah seribu setengah..

Selepas Mariana, muncul Mariani. Sudah bekerja hampir dua bulan. Mariani diperoleh dengan bayaran RM3000. Mariani dari Aceh, masalahnya dia lebih minat menjaga pokok bunga berbanding menjaga kanak-kanak. Dia ada masalah hilang ingatan kalau datang bulan. Sama ada dia buat2 atau memang betul, aku tak tahu.

Sambil itu kami juga mencari yg baru. Muncul Aminah. Wajahnya mulus, perangai meyakinkan. Katanya usia 30 tahun, ada tiga anak dan asal dari Bandung. Baik sangat si Aminah ni kelihatannya macam pijak vahvi pun tak mati, apatah lagi kalau pijak kucing. Kami pun macam wahhh besntanya dapat bibik baik macam Aminah. Dia datang rumah adik jam 10 malam. Esoknya jam 5 pagi masa adik bangun, Aminah sudah lesap..puiii la Aminah. Duit kami terbang RM1000 dan kami minta orang tengah bayar balik 1k itu..ok dapat.

Kini bibik yang bertugas ialah Mariani. Walaupun kami tak puas hati dan suspen dengan Mariani, we hv no choice. Kami bertahan dan rasanya lepas ini kalau ada bibik, kami sudah tahu akan prosedur yg perlu kami buat. Korang kalau nak ambik bibik, jangan sekali-kali tertipu dengan pandangan mata yang boleh mengaburi hati, bahkan title ustaz juga tidak menjamin individu itu baik. (Segelintir saja ustaz yg tak boleh dipercayai, yg pasti ada ramai ustaz baik di Malaysia ini).

Kalau aku terjumpa mana-mana tiga bibik tu, Mariana, Ida dan Aminah...siap laa...

39 comments:

  1. macam2 karenah diorang.dalam baik-baik pun ada jugak buat hal.igt lagi kawan opis.bibik duk ngan dia 6 tahun xde buat hal,,anak2 dah sayang mcm sedara sendiri.balik raya tp tunggu kat lcct katanya nak balik sini..tggu x jugak smpai.call hp tak berjawab.berminggu anak akak tu menangis rindukan bibiknya.sian budak tu..

    saya tak pernah ada bibik..so dgr citer org jelah

    ReplyDelete
  2. orang2 Indon ni memang banyak ilmu tau dear.. ilmu yg pelbagai warna.

    Semoga Allah mudahkan urusan anda. Be strong ok! :)

    ReplyDelete
  3. kalau ko jumpa bibik 3 orang tu, aku sajes ko ikat kat pokok yg ada kerengge...

    ReplyDelete
  4. adoooiii, banyak sangat kisah trajis mengenai bibik...




    ReplyDelete
  5. Bibik oh bibik...macam2 cerita pasal bibik ni. Saya tak pernah ada bibik dan takde pengalaman ni. Tapi yang pastinya..sekarang saya tak perlukan bibik :) so selamat (buat masa sekarang ler)

    Kalau jumpa bibik2 tu u nak buat apa eh? karate? kungfu?

    ReplyDelete
  6. bibik sy yg first macam celaka.. org medan..egen pun org medan tp duduk kat mesia.. sama je dua2 menipu..

    bibik second ok tp masalah bahasa..lain disuruh lain dibuat.. tak berapa lama keje.. minta hantar balik sbb ada jiran dengki dia dpt keje kat mesia.. tah amende yg dihantar..bibik asyik gatal satu badan sampai ke tulang..dah inject byk kali pun sama gak..sian dia.. tapi agen utk dptkan maid ni ustaz dari bandung..mcm mcm kesialan menipu sana sini.. kiri kanan dia makan.. nasib baik dpt ganti bibik no 3.. alhamdulillah 6 tahun bantu kami..tapi kesian dia.. 3 bln gaji yg dipotong dr gaji dia tu..sepatutnya sebln tu utk bagi kat family dia.. itu ustaz tu ckp lah bila kitorang minta payment breakdown.. lagi 2 bln gaji tu utk uruskan passport bibik kat sana and lain2 hal.. tapi sekali tanya.. duit passport bibik keluar sendiri..duit sebln yg ditinggalkan utk family pun tak dapat.. mmg celaka gak agen tu...

    opppsss dah sesi luahan perasaan... :p

    ReplyDelete
  7. Irfa,
    memang kalau dok citer pasal bibik ni, sepuluh hari sepuluh malam tak akan habis...yang saya dapat kesan mereka tega menipu walaupun dah kerja lama dengan kita...kalau saya mulut jahat, saya boleh je kata anjing lagi setia pada tuannya berbanding bibik indon ni kan...tapi bukan semua bibik la yang jahat cenggitu...ada juga bibik yang baik dan hornmat pada kita.

    ReplyDelete
  8. blog-tips-kurus
    Yerp..betul tu dear...nampak macak baik nau dan kita jatuh kesian...tapi kena juga tipu kan..huhu





    Nizam.Ariff
    ahhh daripada aku ikat kat pokok ada kerengga, baik aku lempar dia orang dalam parit yang ada lintah...

    ReplyDelete
  9. little-syam
    itu i citer sempoi2 jer...kalau nak detail, memang sakit hati syam...





    Khairul Abdullah
    Ahhaa sekarang u tak perlukan khidmat bibik kan...mana tahu one day nanti...in future...u perlukan khidmat bibik....so berhati-hati memilih bibik.

    kalau i terserempak, kalau ikut hati i nak tampar biar sampai rahang mereka herot sebab geram, tapi tak mungkinlah sebab tak untung pun tempeleng mereka...past is past..cuma boleh membayangkan saja alangkah bestnya kalau i boleh buat hukuman sendiri kepada bibik penipu tu..

    ReplyDelete
  10. blu4sky
    dear entah2 kita ditipu oleh ustaz yang sama..namanya ustaz rahim...dia janji dengan kami memang dia boleh cari bibik yg boleh buat kerja...dan masa nak tunggu bibik yang sampai di KLIA, dua dari bibik yang dijanjikan sampai, cuma bibik kami saja yang tak sampai. bila call ustaz rahim puk*&^mak tu, dia kata dia pun kena tipu...dan berjanji untuk cari yg lain tapi sampai la ni tak sampai..i dah berbuih sms dan tulis macam2 ayat balasan untuk menyedarkan dia...sakit hati saja adanya...

    ReplyDelete
  11. oh maria mariana...
    kat ofis abang bro ada jugak bibik kerja punyalah pemalas nak mampus...kerja slow...nasib baik dia pandai bodek boss...

    ReplyDelete
  12. aduh..aduh..aduh.. punyalah banyak kerenah bibik ni kan ... sebab tu tak suka nak ada bibik. biar shinta duduk taska ajalah :D

    *teringat masa kecik2 dulu ada bibik nama Kak Dila.. dia masak nasi warna merah untuk kami.. pelik sungguh bibik tu.

    ReplyDelete
  13. nampaknya tiada satu pun yang diambil sebagai pengajaran..kesilapan pertama berterusan sehingga kesilapan yang entah ke berapa kali.

    ReplyDelete
  14. El Mariachi
    ada bibik yg boleh diharap, ada juga yang langsung x bleh buat kerja kan..bibik adik saya yg duduk dgn kami langsung kami x ada nak beza-beza..adik saya juga ajar anaknya panggil si bibik sbg kakak sbb tak mahu membezakan pekerja dan ruan rumah...tapi gitulah, bila kita buat baik..dibalasnya tuba. depa tak tahu betapa suffernya kalau duduk dgn cayanunalif, silap gaya kena paksa makan vahvi juga..

    ReplyDelete
  15. nong andy
    nasi apa tu warna merah? aku cuma tahu dan pernah jumpa nasi kerau hitam, nasi kerabu kuning dan nasi warna warni. kalau nasi merah memang tak pernah jumpa dan pelik...
    o ya aku rasa impian semua ibu bapa nak jaga anak sendiri tapi desakan hidup kadang kala memaksa mereka ambil bibik rather than hantar anak ke neseri. kalau ada tiga anak dah tiga ratus, kalau bayar bibik baru enam ratus...dah jimat tiga ratus..

    ReplyDelete
  16. Ghost Writer
    bukan tidak ambil pengajaran dan tidak belajar dari kesilapan..kami tiada pilihan, terpaksa meletakkan sedikit kepercayaan kepada orang asing..lagipun ada juga yg terpuji sikapnya..cuma dalam kes kami ini, tiga daripadanya sangat cela sikap mereka..dan kami menanggung sedikit kerugian...mungkin juga itu sudah rezeki mereka, mencari duit dengan cara menipu sesama manusia...sekarang ini banyak business begitu...

    ReplyDelete
  17. macam2 kerenah bibik ni kan..

    tapi bibik bakal kak ipar eka,nasib baik la sgt baik,sgt okey dan rajin.

    dia jaga sejak anak kak ipar eka tu kecik lagi..sekarang dah 11 tahun.eka selalu jumpa dengan dia,memang baik orangnya.

    lepastu ada cerita dr makcik eka pulak,anak kakaknya,dah kahwin dan beranak 2..dari anak kakaknya kecik,sampailah anak kakaknya dah beranak,bibik itu yang jaga.memang trun temurun dia jaga. dah berusia dah bibik tu..

    tula,kita boleh nampak kan,org yg ikhlas bekerja..ngan yang saje nak duit

    takut jugak dapat bibik2 yg psiko...

    geram eka baca pasal bibik2 yang akak cite ni

    ReplyDelete
  18. salam perkenalan....byk kan sejarah bibik....kakak kat opis nie pown sian dia...cuma bibiq pertama jew baek...iik laen ada yang lari...ada yang ditangkap mencuri...

    PSSS.....buku tu ada juga versi bahasa melayu, tapi saiz dia besar, cam malas sket nak membaca, klu yang rietta beli saiz dia kecil, motivasi sket nak membaca...hehehe...

    ReplyDelete
  19. Cik Eka
    memang banyak kerenah. kalau ikutkan hati nak je ganyang mana-mana bibik yang kurang hajar dengan kita. kadang-kadang terbalik, dia pulak jadi tuan dalam rumah dan menjawab mulut kita. akak dan adik pun tak nak berkasar dengan bibik kami sekarang sebab takut dia apa-apakan kanak-kanak kat rumah tu...so kami macam main tarik tali je lah..bibik sekarang ni akan buat perangai bila dia period..kami pun heran kenapa dia jadi lagu tu..kalau tak elok je perangainya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lain macam pulak yer bila dia buat perangai masa period.tak kan PMS teruk sangat kan kak

      Delete
  20. Henrietta,
    bibik sekarang sangat demanding...kalau dia jumpa kawan-kawan sama karier lagi la depa buat perangai...macam kita ni majikan yang menindas dia..walhal kita bayar servis dia..grrr geram juga hatinya..
    owhh buku tu ada versi BM ya...okeh akak carilah nanti. Tq rietta.

    ReplyDelete
  21. LW,
    dgr my bibik cerita..anak dia bagitau pak ustaz nak kena keroyok dengan org kampung sbb bkn my bibik sorang je kena tipu rupanya ramai lagi org kampung sebelah2 yg ditipunya.. klu hidup menipu takkan kemana hasil yg dia dpt dari penipuan tu..

    nasib baik lah bibik ke3 kitorang ni masa dulu2 mengaji pondok.. masih pegang pada hukum hakam.. ingat rezeki tu Allah yang bagi sbb tu dia takde buat hal sbb dia nak cari rezeki yang halal.. org yg ikhlas mmg murah rezeki..bibik blk hari tu siap belikan notebook untuk anak dia.. pernah tgk bibik kat airport yg balik indo bawa notebook...bibik i je yg buat mcm tu..hahahha... kelas bibik ku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdlillah u dapat bibik macam tu...yg penting kalau bibik tu solat dan ada basic agama, mesti depa tahu serba sedikit hukum hakam dan tak tergamak nak buat kotor ni kan. I tak tahu apa jadi dengan ustaz rohim tu dan lawyer yg suggest kita orang supaya deal dgn ustaz rohim tu pun dah lama tak muncul kat FB..kalau tak dia selalu posting bibik dia rajin..bibik dia tu pulak jiran ustaz penipu ni..

      kelas ngko bibik beli notebook...hehe

      Delete
  22. kalau nak siapkan dorang panggil cik ina sekali ye. dah lama tak menyiang orang ni.

    sekarang ni susah nak percaya ngan orang ,kena lebih berhati-hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Ina, okeh saya akan roger Cik Ina..hehe..geram kan dengan perangai buruk laku depa ni. Kita dah bagi bunga, dihulurnya yg busuk..memang nak kena ajar cukup2.

      Delete
  23. bibik eh....

    * abaikan saja komen semalam tu ye sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..
      yayy!! akak dah berjaya buat apa yg awak cakap ni...mekaseh! Bibik lu bro siap boleh poco2 lagi? Hebat!

      Delete
    2. hebat, dia memang hebat rupa bibik tu ala2 kacuk arab gitu. tambah pula dia boleh berpoco sambil bergelek 360 dgn mantap.



      tapi sayang...itu semua mimpi

      cittt!!!

      Delete
    3. muahaha tu pasal akak heran ko ada bibik bro..rumah agam pulak tu...kalau gitu gayanya pinjamkan akak bibik ko tu..kiki

      Delete
  24. LW,

    Bibik skrg mmg demanding kan?. They preferred to work in Arab Saudi compared Msia bcos of salary. Nowadays, they demand less work, more privileges; epf, cuti, limited working hours (mengalahkan org kita keje opis).

    Nasib baik bibik yg pernah keje dgn my parents sumer ok. Latest nih lagik rajin takyah bersuruh kekdahnya. Try ambik yg umur 35 keatas; jgn muda sgt ~malas, degil n suka berpoya-poya :)

    Happened to my ex ofismate dulu. Dpt cuti MC bila balik rumah, dia ternampak dlm periuk nasi yg bibik masak ada pad wanita dlmnya. Sblm tu, dia selalu puji maid dia baik segala. Pastu, terus hantar balik dan tak pakai maid lgsg sampai skrg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eliza
      Yerp u r right! Bibik sekarang ni kerja tak seberapa tapi demandingnya mak aihhh...nak nak lagi kalau depa dah jumpa geng kat padang sambil bawak kanak-kanak main. Esok lusa mesti buat perangai.
      Makkk ngerinya kalau dapat bibik guna ilmu hitam tu kan...i tak leh ingat baca dalam paper ada bibik bagi baby yg dijaga isap ibu jari kaki..yuckk! Tu dah kira guna ilmu hitam/kotor kan..

      Tapi some parents tak de choice, kena juga ambik bibik. Macam my sist sekarang ni dok bertahan je lah dengan bibik dia walaupun di bibik ni asyikla buat perangai laila majnun dia..

      Delete
  25. susahnyer nak cari yg betul2 ok.. huuh... amik saya je la.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lia...betul ke nak jadi bibik??? hehe...banyak cabarannya tau...:)

      Delete
  26. bibik kakak i suka tengok citer indon, potong bawang sayur semua depan tv.. mujur jugak tak diangkutnya dapur ke ruang tamu.. yaa senang untuk masak2 sambil nonton cinetron gituh..

    yang lagi best siap nak ulas citer tu kat i.. wdf laa kan..

    secara amnya, bibik yang tak guna menjejaskan reputasi bibik yang berguna dan secara totalnya maka kita mempunyai persepsi yang negatif kepada bibik2 yang ada di sini.. so bibik2 yang baik sila belasah bibik2 yang tak baik sebab ianya akan mengeffect diri kamu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. NP,
      Kalau ada bibik suka tengok tv, tapi tidak menjejaskan kerja, ini dikira masih ok lagi kan. Sebab kita tahu depa pun nak berhibur juga.
      memang tidak dinafikan ada bibik yang setia dan majikan pun sayang sebab mereka bekerja dengan jujur. Cuma rasanya payah nak cari bibik cenggini..

      Delete
  27. aku tak pernah ada bibik, simply sbb mem besar adalah housewife. (aku pernah dengar di kalangan sedaramara criter yg hampir sama.) tapi... aku pernah kerja di Indon 2tahun. nah.! 2tahun aku secara langsung dalam dunia depa. ko bayangkan.! (bisa yang tak menjadi, bisa pak buatnya lain - hanya kerana depa nak mempertahankan integriti, kononnya...!)

    bila aku balik msia, aku (yang dah masak dalam asam garam dunia survival depa.!) berfikiran positif, dan tak menyalahkan depa atas kekurangan pembentukkan sahsiah depa... dunia mereka dalam survival yang unik...

    aku bukan cuba untuk contradict. cuma, itula pengalaman aku.

    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepa,
      untungnya anak-anak kau membesar dgn tangan maknya sendiri..cer bayangkan kalau bibik yang didik, haruslah ada nada dan tonasi indon skit...belum ambil kira lagi teknik pemakanan bibik...mesti ada saduran indon kan..

      Delete
  28. hahahaha...cerita pasal bibik je...tak abis 7 hari 7 malam...boleh bersambung ke episod seterusnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. blu4sky
      memang..setiap hari ada je my sista report pasal bibik dia buat perangai. Dah hantar balik pun sebab dia yg minta dihantar ke rumah agent..

      Delete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...