Friday 7 September 2012

From Windsor to Paris...

Tajuk entry macam tak ingat langsung dok ada kat Sungai Long nun di hujung kampung..sebenarnya aku dah terfikir nak up entry ini sejak tiga hari lalu selepas menerima email dari an old friend, tapi nak bakar muffin ini dulu. Old di sini adalah benar-benar tua dan bukannya merujuk kepada kawan lama. He is almost 60 but then strongly active cooked and prepared food for a guest at his restaurant. Moving around in his kitchen and sometime walk around the isle at  a Fine Dining space somewhere in Damansara. Aku pernah buat entry berkaitan dia di sini dan sini.
Katanya, when would be the best time for him to invite me at his new restaurant where i can have a glimpse of what he do and on the same time catch up with the last past months. I email him last night to confirm with him, ill see him after work tonight and will be there with friend...pergi sorang...nak mampuih aku..nampak dek kawan office, habis kena skodeng.
Gigihlah aku bakar muffin dengan resipi daripada Datuk Chef Wan. Aku pernah cakap kat dia, ada resipi aku tengok dalam buku masakan tak menjadi bila aku nak buat. Dia kata, dikkk...abang tak akan letak resipi abang dalam buku kalau tak menjadi. Kau cuba buat dulu, kalau tak jadi itu bukan resipi abang. Abang tak nak laaaa hidup dengan duit menipu dikkkk...
Ok abang...adikkkk cayer...kehkehkeh!
Kali ini first time aku buat muffin yang masuk yogurt. Adunannya agak keras, ingat kan dah tak jadi. Sepatutnya diletak blueberry, tapi aku terlupa nak beli, jadi diganti dengan black raisin..nampak macam cantik juga. Betullah katanya, muffin ini sangat sedap..katanya dia buat muffin ini ketika menetap di San Francisco, di makan bersama tea pada musim sejuk. Aku rasa muffin ini ada sedikit rasa seperti skon yang pernah dimakan di Fortnum and Mason di Piccadily Street tidak berapa lama dulu. Skon di F&M sangat sedap, tambah pulak dinikmati bersama jem strawberry dan teh panas Earl Grey dengan cuaca sejuk di luar kedai menikam tulang hitam...ahhh nikmat! (Ok berangan...jangan jeles!)
Bahannya pun mudah:
Bahan A
280g mentega
220g gula perang
50 ml molas (escape, tak jumpa cari kat kedai)
80 ml madu
1 sudu teh esen vanilla
3 biji telur

Bahan B (Diayak bersama)
Setengah sudu teh garam
1 sudu besar baking powder
i sudu teh soda bikarbonat
350g tepuk kek
110g tepung roti (nak ganti dengan tepung kek pun boleh)

Bahan C
220ml yogurt
320g blackberry(ganti dengan raisin pun boleh)

Pukul Bahan A hingga creamy. Campur bahan B, kaup balikkan, masukkan Bahan C paling akhir. Masukkan ke dalam cawan kertas, bakar pada suhu 180 celcius elama 20-25 minit.
Sambil bakar muffin sambil berangan, sambil fikir blogger buddy aku maam ni jumpa tak jalan nak datang Bangsar. Harap dia akan tiba di Bangsar dengan selamat...lalink i hope u arrive on time so that we can go earlier yeahh...takut jalan jam..maklumlah esok weekend kan so ramai orang keluar bermakan-makan bersama-sama kan..kan? :)
Sudah masak, tapi aku biarkan seketika dalam dapur biar warnanya lagi keemasan dan lebih rangup. Muffin ini akan dijadikan buah tangan untuk dia mlam ni. Walaupun dia chef, aku tahu dia cuma terer masak daging dan spaghetti al dente saja dan muffin dia tak tahu masak...harap dia suka muffin black raisin ini, dan akan mengingatkan tanah tumpah darahnya di Selatan Perancis yang sudah lama ditinggalkan.
Segelas susu sejuk dan dua muffin pisang ini sangat heaven dimakan di tepi tingkap berjeriji hitam sambil membilang bintang di langit malam...tiba-tiba ada bunyi suara anjing melolong panjang..ok tutup tingkap!

16 comments:

  1. alahaiii....

    bila nak dapat rase ni.. (",)

    ReplyDelete
  2. meh la rumah kita..nak makan muffin apa? Raisin? Banana? Oat? Hehehe..saja nak suruh dia terliur neh..(>.<)

    ReplyDelete
  3. telah air liur i tgk..hahahha.. huh..bila i nak start membaking ni.. nampak gaya kena hal2 berkaitan dengan laundry perlu dioutsource dulu baru ada chance nak membaking :D

    ReplyDelete
  4. telan air liur..gulp gulp gulp
    rajinnya lw masak..kan best kalau kita berjiran ..hehe

    ReplyDelete
  5. air liur aku dah berkumpul dalam mulut bila nmpk gmbar muffin kau ni.. ahaha.

    Tapi kan.. aku tak pandai masak muffin. Hahah. =)

    ReplyDelete
  6. aittt.... vampire takut dgn anjing ker? tetiba je tutup tingkap? ha ha ha..

    harap2 buddy blogger tu selamat sampai bangsar...

    ReplyDelete
  7. CaDLynn,
    yummy..yummy..yummy...hehehe


    Blu4sky
    cepatla baking...nanti i pulak nak gi meleleh ayaq lioq kat tepi tangga rumah u..adehhh..:)


    Irfa..
    tunggu next entry...ada kejutan tauu...lagi telan ayaq lioq..kikiki:)

    ReplyDelete
  8. ReenApple,
    senang je buat muffin, aku pun tak pandai Reen, sebiji-sebiji ikut buku..then plinggggg jadi juga...



    Nenet Penne,
    Vampire buat2 takut jer laa sebab malam ni dia nak jumpa drakula dan sure vampire jelita dari kuala selangor tu akan tiba ke bangsar dengan selamatnya..muehehehe

    ReplyDelete
  9. tak mo terpengaruh lagi..takmo bake for a while..dah banyak makan cake seminggu dua ni.

    ReplyDelete
  10. Khairul Abdullah..
    Mwahaha..siap laa tonite i up entry yang lagi mengancam pasal bake-bake ini...tungguuu....

    ReplyDelete
  11. Salam dik LW. Amboih muffin, cinta la tengok heh! Akak suka banana okeh. Err..motif habaq suka muffin apa? Hehe..

    Tang part last anjing melolong terus tutup tingkap tu tak menahan okeh! :D

    ReplyDelete
  12. LW... hohoho.. aku hari2 dengar suara anjing melolong panjang. sampai naik bosan..!

    *bahan dia pelik2 dan susah.. :(

    hehe.. spesis x reti masak. baru negok bahan yg pelik (bukan pelik sebenarnya) mula la rasa x sanggup nak menerima cabaran walaupun resepi dah di tadah sebesar alam, hehehehe...

    ReplyDelete
  13. Kak Dinas,
    tu pasai akak kena turun windsor..nanti bole try macam-macam muffin..hehe..
    oo depan rumah saya kalau time bulan naik banyaklah haiwan liar tu dok lalu lalang...saya pun naik seram aihh...tingkap jarang buka..




    Nong Andy,
    aku boleh cam kalau anjing tu melolong untuk hal yang menggembirakan atau sedih atau marah...sebab dah tiga tahun aku menjadi pengintip akan segala kegiatan yang berlaku di depan rumah aku..
    Aku tak kira susah atau senang resip itu, kalau mood ada, aku buat.

    ReplyDelete
  14. Salam LW,

    Muffin tu nampak sangat sedap, dan.. yg paling best, resepinya simple dan ada yourgut!! Saya dalam proses nak menghabiskan yourgut asli yg first time saya beli tu! Hehe... tq.

    ReplyDelete
  15. Salam Su,
    Apa lagi, cubalah buat. Saya pun 1st time buat muffin yg ada yogurt...kebetulan menjadi..:)

    ReplyDelete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...