Saturday 22 September 2012

Olympyc culinary in Erfurt..

Haruslah kalau mak ada, mesti mak suruh aku berhenti kerja 'typist,' jadi tukang masak saja sebab minggu lepas, dua tiga hari tu asyik dok jumpa chef saja..bukan setakat tastegasm..eyegasm juga sebab aku suka tengok depa ni dalam uniform putih bersih, nampak smart sungguh dengan topi tinggi melangit tu dan sangat berhati-hati kala menghidangkan makanan untuk tetamu, termasuklah aku yang turut diundang untuk memenuhkan kerusi di meja makan di Restoran Laman Grill milik Chef Zubir Zain di Shah Alam. Chef, tq jemput i, walaupun tak sempat nak makan sebab aku nak balik ke KL, tu pun sesat barat dari Shah Alam ke Kerinchi, sampai masuk ke Denai Alam langsung terus ke Bukit Jelutong dan ntah mana-mana lagi...tu belum dok di German lagi. German???? Haaa kenapa dengan German??
Chef Zubir and the gang...yang nombor dua dari kanan tu adalah Chef Malcolm..potato cheese cake dia adalah sangat yummy..nanti bila free akan dibuat entry mengenainya...
Actually they were a group of chef in variety skill, will fly to Erfurt, German, for Culinary Olympic during this coming October. Kalau tak silap aku pada 4 Oktober ini dan akan berentap dengan beratus chef handal seluruh dunia. Bukan ringan cabaran yang mereka galas. Didoakan Chef Zubir and the gang akan bawa balik medal untuk Malaysia.
Chef Zubir kata, kiranya kalau sapa dah masuk olimpik kulinari ni, macam pukul habis la mana-mana pertandingan masak yang dok ada selama ni sama ada master chef atau chef selebriti..hebat betul nama olimpik ni, sangat berprestij!
Ok chef tahun depan i masuk masterchef..
Antara menu yang mereka akan bawa ke Erfurt...
Apa ntah nama adik ni, aku lupa..dia pun muncul dalam tv juga..
Jadinya, kalau ada sesiapa yang ada anak dan nampak minat anak ke arah masak-masak tu, boleh lah pupuk bakat anak untuk jadi tukang masak. Nowadays kerjaya ini sudah dianggap satu fenomena...va va voom kalau anak lelaki jadi chef...mesti ramai perempuan suka..sebab lelaki yang suka masak ni, konon berjiwa penyayang..ya ke? Okeh ini adalah statement kawan-kawan aku, depa kata memang betul. Sorry aku tak tau, no experience at all..

Nota: Teringat jiran dekat rumah arwah mak, abang din..belajar tinggi dan jadi hakim tapi tetap pandai masak puding panca delima..sedap pulak..oh abang din...hehe!

21 comments:

  1. aku suka makan....
    tapi macam tak kenyang je.. sebab kecik2 je....
    kalau gitu, aku kena double-order la...

    ReplyDelete
  2. nanti aku bitau ko cemane nak makan makanan kecik2 ni tapi kenyang...hehe

    ReplyDelete
  3. hah... aku tau.
    ni mesti ko nak suruh aku makan sulamkan dgn air suam... sampai 3 gelen...ek?

    ReplyDelete
  4. No no no...jangan risau..Ada teknik stylo...hehe suspen le tewww! Dulu aku pun heran cemane makanan sejemput tu bleh kenyang...bila dah tahu..aku ptaktis, memang jalan lah...

    ReplyDelete
  5. alah LW apa pasat tu muka kasi tutup...

    ReplyDelete
  6. semoga chef zubir end the geng juara la hendaknya ye. huhu

    saya chef jgk kak. tapi kt dapur rumah sendiri jelah..hehe

    ReplyDelete
  7. semenjak dua menjak ni entry pasal food jer..cam ner nak diet ni? mengoda jer..

    ReplyDelete
  8. laman grill shah alam? section berapa u?

    chef malcom tu i tahu..dia penah muncul dalam rancangan masakan bersama 3 orang lagi rakan masak2 pi masak kat oversea... sama geng dgn chef yagn kendalikan 5 rencah 5 rasa tu...

    chef malcom tu memang terror jugak

    anak sedara i pun bakal menjadi seorang chef... eh betul ni, tak tipu...

    ReplyDelete
  9. teringin makan mee jawa kat pasar Oldtown pepagi..

    ReplyDelete
  10. wah.. aksi chef-chef tu semua sungguh hebat siap angkat kaki segala..

    ye ke berjiwa penyayang? ewah..

    ReplyDelete
  11. LW,

    Saya rasa ramai chef2 di hotel skrg lelaki sbb mrk boleh occupied masa yg byk compared to us women. Kerja chef yg tak tentu masa dan boleh handle stressful situation agaknya.

    Tapi..tapi..kalo bab air tangan masakan yg paling sedap tetap kaum ibu @ org pompuan yg menangkan? Betul tak? Betul 3X. :)


    ReplyDelete
  12. diantara chef2 yg ada ni kompom mereka tak boleh buat mencanai dan menebar roti canai.



    p/s: tak pernah lagi nampak chef yg pandai tebar roti. ada ke???

    ReplyDelete
  13. blu4sky
    kena tutup muka...sebab i bukan retis..hehehe. nanti jadi retis i reveal ekk...




    Niza Romli
    akak pun chef kat rumah sendiri, ramai gak orang datang makan...hik! Perasan jap bleh dak...ok kita doakan chef zuber berjaya yeah!




    all along the way
    tu la pasal, kerajinan memasak menjadi-jadi walhal tak de orang makan pun...bila nak ju pa aurora ni yek.

    ReplyDelete
  14. Nenet Penne,
    Laman Grill tu kat Sek 13, berhadapan laman seri tu ada shop lot banyak gitu...LG ni di bahagian belakang. Restoran ni macam gaya fine&dine punya restoran. relax and romantic jer tapi masa i pergi tu tak romantic le sebab penuh dengan chef dan pelajar kulinari yang dijemput pemilik.. nanti boleh gi try ek..chef malcolm tu resipi dia banyak yang sedap..




    El mariachi
    Mee jawa? arghh sedapnya...lama tak jenguk sana...jom!



    Nong Andy
    A ahh depa kata berjiwa penyayang. Entah aku tak pasti...yang aku tahu depa pandai masak...dan sedap! hehe

    ReplyDelete
  15. chef zubir tu tinggi2 u je kak eh...?

    :)

    ReplyDelete
  16. Eliza..
    Betul3x...:)
    mereka sebenarnya sangat kreatif dan berseni kalau bab hias makanan tapi bab sedap tu memang tak leh lawan kaum ibu.. saya tanya depa masak tak kat rumah, kebanyakannya tak masak dan nak juga makan masakan isteri depa kat rumah. katanya depa masak kat hotel jer, kat rumah isteri kena masak untuk depa..kan..terserlah kebenaran air tangan wanita juga yang sedap...hehe.



    Telor Power
    yeahh betul..depa tak reti nak tebar roti canai..cuma tahu masakan kontemporari jer..

    ReplyDelete
  17. Tasek M
    a ahh...dia sihat-sihat gitu fizikalnya..sama cam i gak le..hehe

    ReplyDelete
  18. wah
    jeles ni bergambar dgn chef zubir
    balik ni suh abam masak air dulu dan esok belajar masak nasi goreng
    hehe

    ReplyDelete
  19. Irfa
    yay!! bagus tu..pupuk minat abam...esok2 tinggi saham ooo..betul irfa, dedahkan abam sejak kecil sebab kanak-kanak di memang mudah dididik...selamat maju jaya ya..:)

    ReplyDelete
  20. Replies
    1. tak..dia dah habis tahap pertandingan dah..kalau ikut skil retis, chef wan tu tahap diva dalam hirarkinya yg tersendiri..

      Delete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...