Wednesday 23 January 2013

To Tapah with empty stomach...

Kali ni tiada banyak ayat, biar gambar yg terangkan kegiatan LW dan Nenet Penne ketika berbackpack ke Tapah, ke rumah blogger All Along The Way sambil berfoya-foya dengan si comel Johanna Aurora...budak ni comel sunggul..asyik la dia nak aku punya kawa (kamera). Memula tu puas fikir apa ke namanya kawa, ghope2nya kamera..adehh Aurora awak ni comel sangat tau! Ini kejadian sebelum Sabtu, kami dah berkenduri roti bakar depan tv sambil layan Maharaja Lawak..memang heaven! Makan punya makan tak sedar sorang bantai empat keping sambil hirup kopi panas ..arghhhh stylo kan..sambil makan sambil tengok tv..ye lah sangat stylo...walhal stylo ke arah menternak badan !
Haa nampak tu dia punya keterujaan nak makan es kacang...sedap tau es kacang tu...tak caya sila ambil tiket ETS ke Tapah Road..
Limau kasturi campur asam boi, beginilah jadinya..pure masam..minum sebulan gerenti kuwosss...ada beran? O yerr uncle yg jual air ni pun stylo..hehe
Ini es kacang idaman Aurora..kami kontrol gedik..makan semangkuk share konon walhal huhu selera sangat tengok es kacang yang jelita dan menggoda ini sedang matahari tegak atas kepala...
Sejurus sebelum balik, sempat lagi makan-makan. Mak Aurora (kiri) memang rajin dan siap tapai kipap untuk kami..kipap yang gebu dan sedap lagi...teringat-ingat pastrinya yg rapuh dan inti yang cukup terasa...
Ok ini bas banyak nostalgia..kalau kat kampung kami dulu ada bas SKMK, kalau kat KL ada bas Sri Jaya, ada juga bas Tong Fong dan macam2 lagi bas klasik. Masa dok Pantai Dalam awal 90-an, aku dan dak G suka naik bas SJ kalau nak gi berfoya-foya kat Kota Raya. bas tu pulak ada certain bas je yg kami naik sebab ada salah sebuah bas SJ di Pantai Dalam masa tu, brader yg jadi conductor ticket tu hensem gilos dan stylo sangat masa nak bagi tiket pada penumpang. Aku dan dak G ni sanggup la tunggu bas tu semata-mata nak skodeng konduktor hensem..cissss memang senonoh tapi ahhh peduli apa aku...zaman muda, semua kita ada memori poyo dan serius..
Ikan cencaru ini memang mengganggu fikiran kerana keenakan rasanya..Mak Aurora, sungguh saya tak tipu..saya biasa makan ikan cenggini tapi kenapa ikan yang anda masak sangat mengujakan ya? kalau dihitung saya makan nak dekat seekor sebenarnya tapi sebab saya cubit sikit2 sebab kontrol malu, nampakla saya makan sikit walhal saya nak lagi...ampun eh...malu sket LW ko tu makan rumah orang...
Ini kerabu aaa, ada selom, bunga kantan dan kacang botol, ada udang kering dan kelapa. Ini pun aku bantai cecukup dan siap sapu bersih..masa tu tak ingat dah sapa kat kiri sapa kat depan..sebab kerabu ini sangat marbeles...bila lah agaknya boleh makan lagi kerabu marbeles mak Aurora ini...korang jangan jeles..kerabu ini memang patut diberi ibu jari belah kanan,. Mak Aurora, saya bukan bodek tapi kerabu ini sememangnya layak dimasukkan dalam kalendar masakan harian saya di Windsor..akan saya buat bila saya ada tetamu dari Eropak kelak, biar mereka tahu makanan daun2 gini pun hebat rasanya...dan buat saya feeling2 sangat pandai memasak...kikiki!
Kacang rebus..tak mo cakap banyak leh...jamu mata anda...
Ini popia basah pun..bila makan tak mao cakap apa-apa dah..
Samosa dan popia..berebut2 nak masuk dalam perut mak tau...
Dua orang kakak vogue sedang tunggu keretapi untuk balik KL selepas semalaman merendek di Tapah dengan usahasama Aurora sekeluarga,. Terima kasih kepada keluarga Aurora...kerana menjamu kami dengan menu yg diluar dugaan..nasi lemak Pak Awi di Malaysia Hall pun tak sesedap ini..ehh tetiba teringat Pak Awi pulak yg berniaga nasi lemak kat kantin Malaysia Hall di UK sana...Net apakah petanda ini...kuikuikui!
 
Haaa ini dia budak comel tu..sama comel dengan pavlova kat depan tu..pavlova ini sangat menarik perasaan...
Bubur nasi..penuh mangkuk sebab tamak kan..dinikmati di dewan makan Hotel Grand Kampar paa pagi Ahad yang sangat suka suki..rasa nak duduk lama-lama kat situ sambil skodeng Cina Kampar dan makan dan minum dan itu dan ini kan Net..
Ooppss sambungan lauk pauk di meja makan Mak Aurora ketika kami datang...sambal tumis udang...perghhhh!
Ini adalah masak lemak daging salai...Mak Aurora salai sendiri daging batang pinang tu...Ya Rabbi sedap sangat dan lembut. Aku lupa bahawasanya daging itu aku tak boleh makan, tapi jam itu juga buat2 lupa sebab masak lemak itu sama sekali tidak boleh diabaikan kewujudannya...sampai kini terasa-rasa....hmm..bila nak buat ni..
Sesi mengambil gambar makan pagi..sendiri ambil sendiri makan...teka siapakah berbaju polo dan berhood itu?
Ini adalah omelet mak ya nak...mak konon bajet sihat, mak makan buah dulu sebab nak ambil jusnya yg sihat itu sebelum mak bantai mende-mende lain..makan besar le katakan...kehkehkeh!
Wajib tayang...air kelapa muda..untuk awet muda, untuk orang yang berhati muda seperti dua orang makcik vogue ini (Net i pakai tag line u jap yer..auntie VOGUE!) Mwahaha...young at heart kan...ingat...kita kena ambik stamina sebab lepas ni jadual kita akan penuh...ada orang kata minum air kelapa muda ni tak bagus tapi bagi aku air ini sangat bagus untuk detox dan memberi kesegaran...cuma kalau boleh jangan letak ais...katanya bagus juga untuk elak racun santau kalau minum air ini tanpa gula dan ais..just selawat tiga kali dan minum mengadap arah kiblat, insyaAllah benda jahat tidak akan kekal dalam badan...

35 comments:

  1. kipap eh kak..?
    keh2.
    lain mcm bunyi...

    :p


    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tas
      a ahh kipap aka karipap..
      lain macam bunyinya kan..kehekeh

      Delete
  2. oh...bas sri jaya. ambik penumpang sumbat pepenuh sampai bas senget. byk kenangan dlm bas sri jaya sebelum diganti dgn bas intrakota.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siti,
      ya betul..macam2 kenangan ada...dating atas bas pun ada, kena tipu dengan peminta sedekah pun ada..akak lagi suka Sri jaya..feeling2 naik bas kat kampung gitu..

      Delete
  3. Subhanallah..

    Dugaan mata pada yang melihat.. dugaan perut pada yg sedang menikmati..
    Rezeki Allah mana yg kita pertikaikan..

    Barakah day ahead dik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sham
      Saya yang melaluinya rasa tertekan perasaan sebab semua rasa makan tapi terhad sebab terpaksa mengawal kehendak..tapi alhamdulillah merasa juga walaupun dalam keadaan terkawal..
      Salam maulidur Rasul kekanda...:)

      Delete
  4. laparrrr laparrrrr bila tengok semua makanan tu...especially si daging salai masak lemak tu...

    UK? UK? gigih nih..ha ha ha...

    next trip kemana kita yer?? PD? Melaka? Kedah? satu malaya kah???? he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Net
      u lapar? arghh i lagi lapar dok upload pic ni lepas satu satu..

      okeh kita discuss nanti ke mana kita nak hala yer..dah ada dalam plan kan...i kena reduce bajet sebab banyak sangat tempat nak g..

      nanti kalau ada perkembangan i roger u..

      Delete
  5. Wah...jln2 dgn NP? Hah, dah tau le sape baju polo tu...NP kan? Kan? Kan? Heeeeeee~

    Seronok lak baca travelog akak ni. Sila bt kesinambungan utk next trip ya kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fara
      ini kerja auntie vogue..kehkehkeh...ehh bila boleh jumpa Aydan ni ya..

      Delete
  6. salam LW,
    tu I cakap kat NP.. diet kemende belasah roti sampai 4 keping..hahahahaha...

    wah...kota raya..nostalgia kenangan lama.. selalu tunggu bus metro nak balik seksyen 18.. the 90s...tak central market..kota raya..tak kota raya..the mall..tak mall.. metrojaya.. pusing2 situ juga lerr kan.. o h ya..bus stand klang another port tunggu bus nak balik seksyen 18.. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blu
      I pulak ulang alik antara Lembah Pantai, Seksyen 17 PJ, Jaya Supermarket, skang dah tak de lagi sebab runtuh tu kan..lepas tu Kota Raya, then CM...itu je la tempat kami merendek...

      memang nostlgia sangat kan...

      Delete
    2. blu
      tu namanya diet merepek..ha ha ha...

      Delete
  7. skmk-
    dulu glemer dgn moto,silap kona,mapuh keras

    dan skmk-sampai kelantan mesti kawen
    (kata atok my en abe,sbb diusia tuanya akhirnya berjodoh dgn makcik klate)

    dah baca di blog kaknet ,skrg kat blog akak pulak
    tetiba saya rasa macam duk sebelah akak sambil menjamu selera

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa
      meh la windsor..kita makan-makan..akak memang nak try buat menu yg mak aurora buat tu...tapi kalau makan sensorang tak lalu la kan...nanti kita pakat-pakat ya..harus dicuba menu itewww!


      SKMK..pernah dengar tak kata-kata porno pasal SKMK ni..hihi nak tau roger akak..tsk!

      Delete
    2. hati mmg teringin nak kesana lagi tp takde sapa sudi layan ;(

      ada yg 18sx ke?x tahu pulak yg tu

      Delete
    3. Irga
      meh la..weekend ke boleh la kita makan-makan..
      ada..memang ada yg 18 sx..ekekek

      Delete
  8. Replies
    1. Nizam.Ariff
      ehh sorry...aku nak tulis tapau...bukan tapai..:)

      Delete
  9. Budak dua orang ni nak kena bedok dengan akak tau.....ada ke patut letak lauk pauk yang best2 kat sini...akak ko ni terliur tau tak tau tak....

    Si baju Polo tu akak suka dengan semangat baru dia....anjakan paradigma kata ko....dan akak nak ucap tahniah kat LW juga sebab tak henti henti bagi semangat kat adik kita tu kan....lepas ni bawak dia jalan dan jalan dan jalan lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Sha
      bedok eh? hihi biasa la kitorang kak..kalo bab makan ni memang nafsu tak boleh kompromi dah..memang kena rasa kalo tak terkenang-kenang dalam tido..kekekeke.

      Lepas ni kami ada banyak lagi projek makan2 ..nak ikut boleh laa..:)

      Delete
    2. kak sharifah... u nak bedok kitorang? tak per..kitaorang tak kisah sebab kitaorang LOVE UUUUUUU...... heeee......

      Delete
    3. yeszaa lama tak dengar perkataan bedok ni kan..

      Delete
  10. Nice trip + nice town + nice food + nice host + nice weather = jealous :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khairul Abdullah
      Yes absoloutely awesome and memorable..ehh don't be jealous hokeh, nanti kena jual..kiki!

      Delete
  11. Alamak..nampak macam sedap jer food dlm pic tu..tq LW for coming down..dan puji2 food yang simple buat I segan jer..mcm terror sgt I masak weyy..meh dtg lg..kita try makan2 tempat yg I cakap tu. Simple conclusion..jangan diet kalau dtg Tapah..kwang kwang..

    Daging tu I pun bukan boleh makan sangat..tapi bedal juga..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak Aurora
      o yeahh itulah kuasa gambar..boleh menipu dan boleh juga menjadi realistik..tapi gambar yg i ambil tu memang tak menipu akan keenakan masakan tu..perghhh sampai saat ni dok terkenang2 lagi betapa sedapnya keempat2 menu tu...

      Delete
  12. Semua makanan nampak sedap & ayaq nyoq tu paling best, segarrr!
    & akak suka perkataan kipap tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Dinas
      yess memang semua sedap..sungguh saya tak menipu kak..ayaq nyoq tu lagi ler...perghhhh! hilang dahaga seharian...kikiki

      o yess kipap yang sedap juga.:)

      Delete
  13. Replies
    1. Abg Bro @ El mariachi
      ya ke? kalau tau gitu saya roger abg bro..err ingat tak cik bunga kita tu...dia dapat baby twin dua tiga minggu lepas... :)

      Delete
  14. LW nih kan..kalo bab bercerita pasal makan minum, org tak lapor pun boleh rasa kebulor tau dak? hihi..

    Salam Maulidur Rasul kat LW dan semua :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eliza dear

      eheheh kita kan suka makan..jadi kita mesti nak citer yang sedap2 juga dan sememangnya menu di atas tu adalah sedap sungguh...:)
      Bila nak mai Windsor, kita makan2 nak..

      Salam maulidur rasul untuk eliza and family too.

      Delete
  15. Replies
    1. ehh boleh! meh windsor..nanti boleh makan bebanyak..kiki!

      Delete

Retorik ayam dan cornflake di Secret Recipe

  Nak makan ayam, ada seninya: Ayam masak sempurna Tak ada ketulan lemak Tak ada bau hanyir Garing Cukup masin manisnya So.. C...