Sunday 28 April 2013

Editorial: this is my planet hollyfood..

NOTA: Entry ini dibuat ketika semangat berkobar-kobar nak buat blog pasal food sebab aku ni species pemakan tegar, tapi lama kelamaan menyedari hakikat masa sentiasa terbatas, blog itu berkubur walaupun ada satu dua komen blogger masuk situ..tq for those who noticed my enthusiast abt food. Tapi nak juga share di sini abt my thaught towards food..kalau ikut hati nak buat blog pasal fashion, pasal make up, pasal kesihaan etc sebab sayang pengalaman berbelas tahun mengassociatekan diri dengan persekitaran begitu hilang ghaib gitu saja..memang kalau ada masa 25 jam, 25 jam itu juga aku nak mengadap pc..tapi kita kan terbatas kemampuannya. Jadi aku cut n paste and senyapkan blog sedia ada itu..inilah wajah blog yg dimaksudkan. Sebelum ini aku dah ada 3 blog mengenai food, setiap satu dihentikan selepas 3 tahun..boringkan melihat gaya penulisan sama tapi bon coir sava ini agak lama bertahan dan ia akan diteruskan selepas beberapa ketika memikirkan kelangsungan hayat blog ini. Selesai saja tugas di kilang kertas..yes im back!
Ini blog yang terpaksa dimutekan sebab tak ada banyak masa nak manage, jadi aku cut and paste di bonsoir cava ini..sebab nak juga tempek sini mengenai ideologi aku pasal makan...

Kenapa saya wujudkan blog ini? Kenapa saya mengambil masa terlalu lama untuk mengadakan blog ini dan berkongsi dengan anda semua? Kerana saya harus mengambil kira kredibiliti saya sebagai individu yang suka makan, gemar kepada makanan dan kebanyakan aktiviti saya adalah berkisar sekitar makanan, tapi saya bukan pakar nutrisi. Jadi saya tidak mempunyai kredibiliti sebagai pakar pemakanan, tapi saya ingin berkongsi dengan and mengenai pengetahuan saya terhadap makanan kerana saya mempunyai akses terhadap makanan dan pakar pemakanan. Apabila berjumpa dengan mereka, saya mengambil kesempatan untuk bertanya serba sedikit mengenai pemakanan yang baik, cara pemakanan yang betul, apa zat dalam makanan dan segala yang berkait dengan makanan.
Selain itu, saya sendiri perlu mengawal pemakanan saya kerana saya mahu hidup dalam suasana sihat. Jadi, makan makanan sihat dan bukannya makan makanan sedap. Saya tahu anda semua suka makan, malah kita perlu makan untuk hidup. Namun, sama ada kita sedar atau tidak, makanan yang diambil juga boleh membunuh.

Saya teringat kata-kata kesayangan saya,
"..tahu tak badan kita ada jenama sendiri dan jenama itu pula membayangkan kita siapa.." katanya kepada saya ketika kami sedang menikmati teh pada suatu malam minggu.
"Saya tak tahu pula badan kita ada jenama.."
"Ada, jenama sihat, jenama sakit, dan jenama itu pula ada banyak jenis...obes, high blood, diabetic, heart attck etc..jadi sayang ada jenama apa?"
Dia membahasakan saya sayang kerana saya adalah kesayangan dia dan dia juga kesayangan saya. Setiap kali makan, dia akan perhati cara saya makan. Dan tidak teragak-agak untuk memberi notis supaya saya makan berhemah. Dan percaya atau tidak, anda juga adalah kesayangan saya, sebab itulah saya begitu teruja untuk berkongsi pengetahuan saya yang tak seberapa ini dengan anda, kesayangan saya semua.

Saya juga berasakan inilah adalah ISR saya kepada masyarakat. Hanya ini sajalah Individual Social Service yang saya boleh lakukan untuk anda dan masyarakat. Saya tahu menulis, saya suka memasak dan kecintaan saya adalah makan! Jadi saya adun kesemua ini dan anda juga bebas untuk memberi, berbincang, bertanya malah berkata apa saja mengenai makanan di sini.

Berkenaan isu pemakanan ini, saya mahu fikir GIVING IS BETTER THAN RECEIVING.. jadi saya akan memberitahu anda apa saja info atau maklumat yang saya ada mengenai makanan dan pemakanan berdasarkan pengalaman hidup saya. Saya dikelilingi individu yang sangat mahir memasak..memasak berdasarkan 'self thought' dan mereka ini adalah tukang masak tersohor @ chef paling berpengaruh di dalam kehidupan saya iaitu arwah emak saya, nenek saudara saya, dan makcik saya yang juga pakar masakan setiap kali ada kenduri kendara di kampung. Mereka tidak pergi ke Cordon Bleu Paris, mereka tidak masuk MasterChef dan mereka juga tidak belajar kulinari tapi skil masakan mereka adalah yang paling baik pada pandangan saya. Jadi selepas ini anda akan sentiasa  membaca cerita mengenai mereka dan yang lain-lain di dalam blog ini.

Thanks to Mak Wardah and El Mariachi yg notice entry ini...kita share di sini saja ya...

6 comments:

  1. good luck le...banyak info dalam tu...thats great! el mariachi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg Bro,
      yes tq lama tak chat aa...lepas habis election kita pekena kopi kat Liyasss yer, life back to normal balik lepas ni..sekarang kelam kabut mengalahkan orgy the cochroaches jer rasanya...nanti roger roger eh..

      Delete
  2. i tak pandai masak tapi i boleh masak
    tapi tak pasti sedap atau tak..sebab kadang2 sedap kadang2 tak sedap
    but i suka makan and i enjoy the good and quality food..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Net,
      sedap atau tidak itu lain citer
      yang penting ada kemahuan dan good will untuk masak, thats the best lalink. I sedang up balik semangat nak berblog since kilang kertas punya duty dah tinggal beberapa hari jer lagi nak tamat...yey!

      Delete
  3. yayyy...kilang kertas pasti dah selesai print out kertas undi..kan kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. NenetPenne
      yer! yer! hampir selesai dan kami kami ni sengsare giler nak nunggu tempoh tu settle..perghhh!

      Lwindsor

      Delete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...