Tuesday 18 December 2012

Leisure on my own way...

Sometime they keep asking me..don't you feel boring when at home and what did you do during weekend or holiday? Honestly..i pop up the answer...yes im alone but never feel lonely and im not the loner. I have a lot of things to do at home. I have a bunch of cloths to sew. I have few dozens of paper to fold/manage and i have a store which is load with flour, butter, sugar, egg and many. And i have few things to manage in net while im leisure and the rest of it..of coz ill be in kingdomland...doze off to dreaming space. Hehe..and  you may say im a dreamer, but im not the only one...
Yeah..that was my fav spot at home..facing a view of red bricks terrace house while chatting with blogger buddy..no adrenalin rush, no faster heartbeat and no argumentation at all..
Menu ini adalah menu feeling2 musim sejuk..sebab ada kambing tu kan..daging kambing buat badan kita akan berasa panas dan memberi sedikit kesan kepada darah dalam badan. Awas kalau anda ada hypertention. Eat moderately!

Last weekend, my blogger buddy came in and we had a great time together. Discussing and planning about nak penuhkan tabung melancong ke bintang, nak beli kereta kebal, nak beli Burberry, nak beli LV, nak beli bulan bintang...adehhhh! Buddy are you ok? Wish you speedy recovery!Then ive nothing to offer, no Tony Romas, No Capriciossa, no Victoria Station..just a tempting food from my kitchen..

Makan, sembang, makan sembang, berangan, tengok tv and did some task. Yes i admit, i felt lonely when woke up at evening...because our mind basically confuse between day and night and the best thing is jangan tidur selepas asar..tak bagus untuk perkembangan minda. So better have a nap after Zuhur sekejap. Other than that, tahan mata tak mo tidur. Nanti bangun jam 7 petang kelam kabut bersiap nak pergi kerja. Bila dah start enjin kereta...masyaAllah 7 malam rupanya. Yes i had it ...dua kali kena macam tu..syaitan manipulasi otak kita yang sedang confuse.

Hidup akan berasa sangat penuh dan tidak sempat membuang masa apabila kita dikelilingi rakan yang baik dan memahami, makanan yang berkhasiat dan berkualiti dan pengurusan masa juga akan jadi lebih bemanfaat. Jadi apa lagi yang boleh dilakukan dalam hidup. Jangan membezakan hidup kita dengan orang lain kerana masing-masing ada keupayaan dan kekurangan tersendiri. Yang terbaik ialah berusaha memperbaiki hidup, memanfaatkannya sebaik mungkin sementara hayat masih ada...manakala dalam kamus seorang individu seperti aku..hidup ini sangat menarik untuk dijalani kerana saya ada anda di laman virtual ini...
Kalau duduk sini, dua tiga jam pun aku boleh duduk mengadap jalan bersimpang yang ada pokok duit-duit di kiri kanan jalannya. Masa berfoya-foya menjadi semakin leka apabila ada rakan berbual begini, sambil minum kopi, komen cina lalu depan rumah..komen security ronda depan rumah dan komen 'orang' sebelah rumah yang masih berada di Paris..hahah..

Nota: entry ini adalah jawapan kepada pembaca senyap yang tanya apa saya buat bila kelapangan...saya tahu anda baca ini...:) kalau nak datang Windsor, pm saya..kita makan-makan...

53 comments:

  1. Cool. Ada banyak aktiviti nak buat, takda masa nak lonely2 la heh.

    Alhamdulillah setakat ni akak pun tak pernah kenal erti kesunyian. Enjoyyy! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Dinas
      yerr..saya tak sempat nak duduk berfikir pasal sunyi sebab jadual penuh...kadang-kadang nak tidur pun sekejap je..lagi2 kalau malam minggu..saya nak menjahit kraf saya segala bagai, nak buat buku,..nak berfoya2..muehehe njoyyy!

      Delete
  2. best giler aktiviti ni.. makan, sembang, makan lagi.. btw, mmg btl la akak ckp..hdp jd penuh bila dikelilingi kwn.. n pity me bila kwn semua jejauh n dikelilingi dunia sy sendiri.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tina
      yes kita kena ada alternatif..cari la kawan2 yg dekat yg boleh diajak geng...akak kalau kawan tak datang pun, anak buah datang..guest ada je kat rumah sebab akak manage homestay..:)

      Delete
  3. Surirumah mcm saya kalo ikutkan lg boring kot. Terperap kat rumah je during weekdays. Weekend br jln2. Tu yg kena cari hobi bermanfaat supaya tak mati kebosanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siti
      akak cadangkan Siti cari satu hobi. bila dah ada hobi, siti akan rasa terisi masa lapang tu, kalau siti pandai menjahit lagi bagus. kalau akak ada masa lebih, nak buat crosstictch, nak buat patch work, quilt, knitting dan masak-masak juga tapi kenyataannya masa cemburu dengan akak...ekekek statement drama swasta sangatkan, eh siyes...nak tidur pun rasa rugi sebab bila rebah badan jer, idea nak siapkan karya kreatif akak datang mencurah2..habis tu camne...

      Delete
    2. kak LW, saya mmg ambik tempahan jahitan dan makanan. mula2 hobi lps tu jd pekerjaan pulak. kalo tak buat apa2 mmg bosan. byk benda nak buat tp tak terbuat. kdg2 org ingat surirumah ni duk umah goyang kaki je padahal byk je keje tak hbs..

      Delete
    3. Siti,
      Owhh ambil tempahan ke? Siti dok mana ya...kalau tahu rumah Siti boleh akak g jahit baju..betul tu sama ada kerja atau tak, kerja rumah sentiasa ada kan..sabar ye sayang..:)

      Delete
  4. LW,
    Nak datang cuti new year ni boleh :-p

    ReplyDelete
    Replies
    1. blu4sky..
      ehh boleh je darling...siyes eh? meh meh kita buat afternoon party, sure meletopss ni..hihi. Pm me if u meant it.

      Delete
    2. LW, camno nak PM.. or i send msg in ur twitter..eii i follow u dlm twitter tau...

      Delete
    3. blu4sky
      wahh follow kita kat twitter ker? Owhh terharunya..haha gaya retis tak sedar diri ni..malangnya kita dah tersalah setup dan tak tahu mana nak cari twitter kita sendiri..

      ok email me at ladywindsor24@yahoo.com then we discuss the matter above..hihi:)

      Delete
    4. noted..nanti kita email ok...

      Delete
  5. wah... nak jugak.. macam best jer nampak makanannnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Puan Hazel,
      boleh! meh la windsor..:)
      makanan biasa je, tapi sebab
      disediakan dengan penuh kasih sayang
      jadi nampak best kan..hihi

      Delete
  6. banyak masa untuk berfikir tentang perkara-perkara yang kita selalu terlepas pandang... kutip semula perca-perca yang terjatuh di sepanjang jalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nizam.Ariff
      kalau ada masa, aku nak cantum
      semua perca yang carik itu...

      Delete
  7. Duduk 2-3 jam di kerusi tu...wau...
    I wish if I have ample time to do such thing...:)

    By the way, daging kambing tu bagus sebenarnya, in fact among the red meat, daging kambing yg paling kurang kolesterol...so those hypertensive kena watch out daging lembu lebih, instead of kambing..hihihih

    Salam perkenalan...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daddy Ziyyad,

      Terima kasih singgah..:)
      yeahh i wish i hv ample time to sleep, to do brisk walk near my residence, to leisure @ cinema etc..tapi yang saya sempat buat adalah duduk di sofa panjang mengadap jalan depan rumah saja sebab itu adalah 'leisure' paling mudah dan cepat saya boleh buat..dan kalau ada kawan lagi leisure tu menjadi..

      Yes i ate lamb once a month. Saya memang suka dengan lamb, grill or masak kuzi, kurma...whatever masakan kalau lamb saya akan makan tapi moderately sebab saya ada hipertention yg kadang kala kritikal dan kadangkala ok jer..bila dah ada hipertention ni saya dah boleh adjust pemakanan supaya tidak memudaratkan. yes i prefer lamb rather than beef...

      salam perkenalan juga...:)

      Delete
  8. emm bila saya nak ke sana lagi dan duduk atas bangku itu ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa,
      pls u can come anytime if im around..
      insyaAllah irfa rogerlah kalau nak datang..
      kalau akak ada, boleh kita lepak2 sambil mengeteh kan...:)

      Delete
  9. sometimes we just need to be alone, not to be lonely but to enjoy our free time being ourself...kan?

    duduk sorang2 makan buah pun sodap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sist Queenie
      yes i second on you..need to be lonely and at that time we surely feel like heaven...

      sist saya kalau sorang-sorang suka minum kopi..:)
      and buah opkoz la kan...

      Delete
  10. "I hope some day you'll join us, and the world will be as one"

    Dengan Net lah tu yer? Makan besar nampak!

    Sangat setuju tu...masing2 ada cara hidup masing2..dan matlmat masing2. Ada yang berusaha dan merancang untuk hidup 50 tahun lagi...ada yang hidup sepenuhnya untuk hari ini dan esok kira lain.

    Jadi...jangan bezakan hidup kita dengan orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khairul Abdullah

      "Imagine all the people living life in peace.."

      Yerr..dengan siapa lagi..itu adalah perkara paling syiok dilakukan apakala berjumpa..makan gempak..hehe! And i hope some day you'll join us for that..kita buat potluck...gerenti burp berganda-ganda kan...:)

      Delete
    2. pot luck? chup chup..i bawak buah..ha ha ha...menu lain u all boleh pilih...

      Delete
    3. Buah jer Net? i chup bawak air lah. LW masak semua..hahahaha :)

      Delete
    4. hallo! hallo! sapa yang nak bawak buah tu make sure ada strawberry, burberry, persimon, kiwi, avocado dan segala bagai yang grade A punya buah tau..mwahahaha i kekwat ni, request buah cap pavillion.

      Dan sapa yang nak bawa air tu..kena ada eskrim soda, bandung, cincau, yogurt, smoothy, milkshake yer...hahahaha..ini request bersama...KA u boleh deal dengan Eliza dan Blu4sky kan sebab depa kata depa terer masak air kan...muehehe!

      Delete
    5. woittt kawan kita dah kekwat dahhh...
      no hal..settled... sila inform 2 bulan awal...nak kumpul duit nih....ha ha ha..

      Delete
    6. Mak aiii...kita nak makan simple2 jer..tak mau makan best :) heheheh.

      No hal...buat je list nak minum apa yer.

      Delete
    7. Simple tak simple, semua resipi adalah yg pernah ditayang kat blog ini..muehehe!

      Delete
  11. Ni yang buat akak jeles.....tengok kamu berdua duduk sambil mengadap orang lalu lalang.....rasa macam nak joint sama, tapi kita ni kan ada husband tetiba ajak gi jenjalan Singapore sambil balik melawat mak kat Jb....dan sekarang bersiaran dari JB.....bila lagi nak jenjalan makan2 kat rumah akak dengan lalink lagi satu tu...rindu nak bergossip dengan kamu berdua lah...tapi bukan gossip pasal orang lain, kita gossip hal2 kita jer macam hari tu...eh jiran awak tu dah ada kat rumah ke atau masih kat obersea.

    tadi pagi masa nak balik JB akak paksa2 hubby singgah miecc pergi beli buku....ya allah buku nya murah2...akak bantai besi sampai tiga ratus lebih....baru puas hati...kalau tak tidur pun tak tenang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sha
      saya dah cakap dengan Net, kalau kak sha tengok mesti jeles nehh..whahaha bukan tamau ajak..kita tunggu KA balik Mesia, kita buat potluck..ramai nak ajak ni kak sha..
      ya ya kami bergossip pasal diri kami..macam kita bergossip kat TPA that day...:)

      jiran kita masih di oberdesea kak..

      oo dah pergi BBW la neh..haaa kan rembat buku sampai RM300...still rasa nak beli lagi dan lagi kan kak...

      Delete
  12. LW,

    Basically, isi masa terluang nih berbalik pada individu itu sendiri. Kalo dia tahu apa yg dia mahu, minat atau perlu selagi ia tidak memudaratkan diri..you'll never feel lonely although you're alone. masa akan bergerak terlalu pantas adakalanya, 24jam rasa mcm tak cukup nak buat segala bagai. Seriyes!

    ps: Imagine, kalo lah cermin tu boleh berkata2 mesti ayatnya kat awak, `sudah..cukup cukup sudah...'(2-3 jam merenung jauh bisa tembus cermin itu sayang.)hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eliza
      yes dear...depend on us..saya kalau balik rumah banyak nau benda nak buat...sampaikan rasa tak mo tidur tapi tak bolehlah gitu kan...

      ps: OO cermin tu akan kata..duduklah lagi lama-lama sayang...i rela tembus pecah berderai untuk u...ekekekek!

      meh la..kita sama sama duduk merenung cermin hingga tembus nak..:)

      Delete
  13. he he he....
    he he he...
    i love u laa lalink....
    tu lah kita orang ingat kat kak sherry tau, nak ajak tapi kalau laki ikut kang bosan pulak dia dengan citer kita yang tak kesudahan tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan net, masa kita sembang tu kan dah cakap..kalau kak sha tengok ni, mesti dia jeles...alahai ampun la kak...nanti kita jumpa reramai...

      Delete
  14. Ala laki akak tu best lah, dia sekepala...selalu akak layan kawan2 dia...sesekali dia kena layan kawan2 akak pulak tak gitu....memang akak jeles sesangat terasa macam orang tak ingat kan kita...eh kenapa nak tunggu KA balik baru nak datang, kita makan2 je lah dulu nanti KA balik kita buat makan2 lagi.

    LW, sebenar nya tu kali kedua akak pergi...kali pertama hari ahad...akak dah sambar buku2 yang best2 jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aa ah...kenapa nak tunggu saya balik..tak payah tunggu. Nanti saya balik kena buat besar-besaran..dengan kompang bagai..hahahaha :)

      Delete
    2. setuju.. LW masak semua...i bawa badan je..hahahahah

      Delete
    3. Kak Sha, KA, Blu4sky
      kalau saya jadi penganjur, of coz saya nak buat sekali harung..the more the merrier..hehe. lagipun masing2 ada power tersendiri..i gerenti ramai nak kenal Kak Sha, the lady from Teluk Panglima Garang, Blu4sky who always tempting reader with her menu dan KA blogging honestly from frankfurt kan...cop i jadi penganjur je, tak payah cakap banyak, cuma sedia food cukup-cukup, u all datang u all berforum yer..hehe..

      Delete
    4. kita ingat kat kaksha..mana lupaaaa..not to worry laa ...

      yes, kita buat sekali harung jer ..senang! ok fruits i bawak..kawan2 tolong jangan potong line yer.... ha ha ha...

      Delete
    5. nak jugak tambah..kalau datang tu kena lah aktiv bercakap, jangan duk tepi jadi pemerhati pulak yer.. ehwahhhh..ha ha ha...

      Delete
    6. ya ya sokong sapa senyap dan jadi pemerhati dia kena denda...hahaha

      Delete
    7. Err....saya pemalu. Apatah lagi dikelilingi wanita. Camna ehhhh.

      Delete
    8. Khairul pemalu...hahaha i gelak guling2 :p

      Delete
    9. Khairul, kalau malu dengan kita orang ni rugi besar tau...
      Nak nak lagi kalau awak malu dengan Blu, Dia tukang masak handal ooo
      Sapa malu tak dapat makan aaa...

      Delete
  15. LW,

    aku nampak buah pisang kaki di sana. kebelakangan ini aku mula meminati buah itu.. :D


    *lain kali nak stay juga kat home stay LW. Insha'allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. NA
      buah pisang kaki tu mahal kat KL..ntah nape tekak aku pula mengada-ngada nak makan buah tu..layan je la sementara masih berselera..aku memang gitu, kalu time suka aku akan makan dan makan, dah jemu nanti bye bye..

      eh bila nak mai? nanti bitau ya..xoxo!

      Delete
  16. Owh bergambo berdua sama NP di windsor. Owh kalo tido di wi dsor dapat jamu makanan sebegini eh. Hmmmm...macam nak buat tempahan la

    ReplyDelete
  17. Salam LW..

    Sama la kita.. biasanya tk sempat rasa sunyi pun, sebab ada sahaja benda nak buat. Dan kekdg, rasa macam tak cukup masa! Sebb byk sgt planning nk buat itu, nk buat ini... hahaha..

    ReplyDelete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...