Saturday 25 February 2012

Stuck in Kidzania World..

Nowadays kids are very lucky because they have so many choices to go during school holidays. Water park, theme park and segala park park lagi and coming soon is KidZania (will be launch on 28 Feb by TPM if im not mistaken). Zaman aku dulu satu-satunya tempat hiburan yang ada ialah funfair dan balik2 naik buaian pusing...itu saja yang ada..time flies away and technology update every minutes..

Terkini adalah KidZania...an indoor family edutainment centre, offers an interactive learnng and entertainment experience for kids in a KID SIZE CITY..hahahaha can u imagine an adult like me was trap in a kids city...there must be a lot of funny and feel like time is stop..static..rasa macam ada satu kanak-kanak terperangkap di dalam adult body...weird but happy..and it is true there is a child in us...jadi sila bayangkan kita berada di sebuah bandar yang kesemua bangunan adalah size kanak-kanak...macam giant pulak rasa...pic di kanan itu adalah stock exchange and it was operated by kids..hihi comelkan kanak-kanak main saham!

One thing about KidZania yang menjadi taman tema terbaru di KL ini adalah kesemua penghuni di sini adalah kanak-kanak but the superviser is an adult. And the unique about KidZania, ia adalah sebuah bandar yang complete dengan balai bomba, bank, hospital, nursery, kilang computer, nite club, bistro, kelas memandu, kedai optical, supreme court, theatre, cinema, police station and what else, u name it u got it...macam real city in KL...aku dah terkagum sangat dan tak sedar bahawa aku adalah giant di pekan KidZania itu...pic di sebelah adalah escalator ke bandar KidZania. Sebelum naik ke situ kena beli tiket penerbangan manage by Air Asia...kelasss!

Pic kanan ini adalah kejadian panggung wayang terbakar dan ahli bombanya adalah kanak-kanak juga..its was lovely sebab mereka ini seperti miniature orang dewasa...buat kerja yang lazimnya kita tengok orang dewasa yang buat tapi tiba-tiba kanak-kanak pula yang jadi bomba, jangan terkejut sebab ada kereta bomba size mini dan ia berfungsi seperti kereta bomba yang real. Bayangkan ada supreme court dan judges yang bertugas adalah kanak-kanak, siap ada audiens mendengar perbicaraan. Tapi sesiapa yang nak pergi kena make sure bawa kids, kalau tak ada kids x boleh masuk...dan kanak-kanak ini perlu bekerja untuk sara hidup di pekan ini.
Mata wang di KidZania ini dinamakan Kidzos. Mereka juga ada bahasa sendiri...Zai untuk Hai, Zhank You untuk Than you  dan Zee you untuk see you..semua kena ada ZzZZ...funny rite!
Pic sebelah kiri ini adalah keseluruhan pekan KidZania..nampak tak penghuninya semua kecik-kecik manakala yang di kanan tiga orang itu adalah orang dewasa yang memantau kegiatan penghuni pekan kecil ini. Memang marvellous kalau sapa-sapa yang ada anak tu bawa anak ke sini..mereka boleh belajar banyak perkara..dalam dunia buatan tapi macam real...

Nota: O ya tiket masuk adalah berharga RM55 for child (My Kad), RM35 fot toddler (My Kad), adult (RM35/My Kad). Kalau bukan pemegang MyKad harga lain citer! Ehh...?

24 comments:

  1. abang tak suka budak budak. rimas

    abang akan jauhi Kidzone ini

    ReplyDelete
  2. Abang, aku kan baby sitter terbaik satu Malaya, anak2 didik aku ada yg jadi doctor, jadi engineer...so aku terpaksa la suka budak-budak...hikhikhik!

    ReplyDelete
  3. lady W : wah berjiwa peter pan tu.. cepat cari thikle bell. boleh jadi kekal kanak2 selama2nya

    owh tempat ni kat KL tu kat mana? mcm menarik nie

    ReplyDelete
  4. Telor Power,
    Nama tempat ni KidZania, betul2 sebelah IKEA...memang heaven la sebab haku rasa umur tak bergerak bila masuk sini....macam back to memory lane tengok kanak2 bua keje org dewasa..err lu tak boleh masuk bro sebab lu bujang, kecuali bawa anak buah baru boleh masuk...

    ReplyDelete
  5. jom usha.... anak2 didik ya? mcm cikgu sekolah aja...

    ReplyDelete
  6. Bidadari Syurga,
    Cikgu ya...owh tidak..hehehe!

    ReplyDelete
  7. salam LW

    bapak boleh masuk tak , anak bapak yg kecil dah form 4 hehehe

    kalau tak boleh massk, ni nak kena suruh mak itam beranak lagi ni keh,keh,keh

    ReplyDelete
  8. Salam bapak,
    Haha..tak boleh! Tak boleh! Dan tak boleh! Sila bawa kids ya..kalau tak memang depa x bagi masuk...kalau boleh masuk memang itu akan jadi port lepak paling cool bagi saya sebab bila masuk situ saya rasa seperti masa statik, konon tak tua le kan...hikhikhik!

    ReplyDelete
  9. mcm tu plak....maknanya kena dtg ngan budak2 kecik lah.

    ReplyDelete
  10. A ah TP, memang kena bawa kids...ala ko rembat le anak buah...hehe

    ReplyDelete
  11. takde anak buah yg dok diKL

    kat KL takde buat sewa anak buah ker tuk 3jam sahaja?

    ReplyDelete
  12. TP, nak sewa anak buah aku bleh le...hikhikhik. Bayar deposit kat makcik dia dulu...bahahaha

    ReplyDelete
  13. semua dah ok, ada segala bagai macam dalam bandar. tapi night club?????? masjid miniature ada?

    ReplyDelete
  14. haaa masjid tak ada...tapi bistro and nite club ada..ok aku kena tanya pengendalinya..tapi rasanya rumah ibadat memang tak ada..

    LW

    ReplyDelete
  15. Ini yg rasa nk culik anak orang bwk msuk sini XDD I've zeen so many kidz
    XD

    ReplyDelete
  16. nak log in pun malas? apa da...

    pemikiran si pembina ni, dalam bandar perlu ada pusat hiburan (night club, kasino), kemudahan awam (fire station, police station, hospital) selain kediaman. tapi mereka (mungkin) sengaja ketepikan keperluan tempat2 ibadat. ini yang bahayanya untuk kanak-kanak.

    tak jadi aku nak pergi... boikot!

    hahahaaa...!!!

    ReplyDelete
  17. Petite Liselle,
    Zello..zhezhezhe...sila kidnape utk dijadikan access ke KidZania...zood luzz...(good luck) zhehzhezhe..




    SM
    agaknya tak cukup space..kalau buat masjid mesti nak ada temple, kalau buat temple mesti nak ada church...isue ini agak sensitif so sebab tu la gamaknya depak ambil keputusan tak buat..hehe



    LWindsor

    ReplyDelete
  18. log in la wei, apa daaaa....

    ini namanya ambil jalan mudah. apa yang aku nampak, mereka cuba membuat dengan seberapa real yang mungkin. tapi melepaskan perkara yang penting. ruang bukannya satu isu yang besar kalau designer bijak bermain dengan `reka letak' kesemua komponen miniature tu. apa yang penting, ke semua unsur dalam kehidupan realiti kita dimasukkan dalam kidzania tu.

    eh, aku ni termenyibuk pulak. biar la diorang nak buat apa pun. bukan guna duit abah aku pun. hahahaa...!!!

    ReplyDelete
  19. kak lw, saya kanak2 ribena..boleh masuk kan kan kan?
    heheheh

    ReplyDelete
  20. Huh! Mmg bestlah. Tgk review kat Buletin Utama. Teringin nak pegi. Tgklah one day. Memikirkan harga tiket die tu. Seram gak rs.

    ReplyDelete
  21. SM,
    Aku rasa mereka mungkin ada terfikir nak buat tapi memandangkan foundernya non muslin dan mereka juga tertakluk kepada paten asal, so tak adalah rumah2 ibadat..tapi ok juga fair and square sebab bukan masjid je tak de, rumah ibadat lain pun tak de...


    Teenager Housemaid,
    Kanak-kanak ribena ekkk? Hihihi...so akak adalah makcik kepada kanak-kanak ribena itu, jom masuk!


    Mommyfara@ Pok Amai Amai
    Sila bawa Aydin, sangat berbaloi-baloi walaupun bayaran tiketnya mungkin membuatkan fikiran anda lebam sekepam dua...:)

    ReplyDelete
  22. aku rasa ini macam suntikan halus ke dalam jiwa kanak2 untuk menjauhkan perkara2 spiritual dengan material. kemajuan tanpa pegangan kepercayaan? aku tak percaya perkara ini bakal menjadi tatapan anak2 kecil. mungkin satu hari nanti mereka akan percaya bahawa tamadun itu hanya sekadar bangunan tinggi tanpa perlu adanya panduan kerohanian.

    apa aku merepek ni?

    ReplyDelete
  23. Aku rasa kanak-kanak tak berapa kesah pun kalau ada atau ta dak tempat ibadat..sebab dalam kepala otak depa, depa ingat main je..

    ReplyDelete
  24. memang depa tak kisah. sebenarnya kita yang sepatutnya kisah.

    ReplyDelete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...