Sunday 24 June 2012

Blueberry weekend...


Jangan tertipu dengan rupa paras, ia mungkin sedap dipandang tapi tidak sedap pada lidah korang..tapi sebab aku yang buat makanya aku rasa ia sedap dipandang dan sedap juga pada lidah dan enak juga pada tekak aku!
Its been so long since my last muffin was on 2010. At that time, i baked nutmeg muffin and the recipes got from Chik and Wan Chu, KA's aunt. Now no more nutmeg muffin because the book was lost and i couldn't found it eventho dah bercupak garam aku tabur sekeliling rumah. Petua pun dah tak valid and i declared the book totally lost!:( Really dissapointed because a lot of recipes inside and all were great recipe!
Sebahagian daripada bahan-bahan. Kalau nak tahu bahan seterusnya, klik sini..
Macam biasa, berasa buntu apabila masuk dapur setiap hujung minggu. Nak makan nasi teringat pada Kilos For Cash, tak makan nasi, adehhh..dah kebulur! Nasi? Ohh tidak..kalau masak nasi, kena ada at least tiga jenis lauk.Pasta? Tak boleh sebab baru dua hari lepas membelasah pasta di Marmalade Bangsar dengan colleague dan parata roll dengan filling chicken floss? Ok yang itu kita buat petang nanti ya gegurl...Oleh sebab semalam menemankan my sister beli groceries di Tesco, aku rambang mata melihat blueberry yang sangat comel pada pengamatanku. Ingat nak rembat dua kotak tapi spesies berry ni mahalnya mengalahkan telur itik masin..lagipun aku tak pasti EE dan Dinie makan atau tidak kek blueberry atau muffin blueberry yang aku nak buat ini.
Teruja sungguh melihat buah berry ini...tapi mahalnya wehhh...
Teringat blog Bisous A Toi yang sokmo buat entry menggiurkan mengenai kek dan biskut. Aku masuk situ jap nak tengok resipi Rima. Tapi resipi dia memang mewah dengan bahan. Aku modified sket, tak letak buttermilk, tapi bantai Anlene milk..haha..janji milk juga kan..kurangkan gula dan honey..o yeah..ready to bake.
Tak boleh bubuh penuh, nanti melimpah bila bakar...
Baunya boleh tahan tapi aku yakin kalau ikut resipi asal Pn Rima, mesti lagi meletopsss...sebab Cik Puan Rima ini memang pakar membuat kek/muffin. Sebelum ini pun ada beberapa resipi dia yang aku dah cuba dan memang menjadi..
Ready to deliver...
Ok hari ni makan muffin la sampai seminggu..muka pun dah macam muffin! Kalau Cristal ada, mesti aku boleh bagi dia sikit tapi budak ni dah ikut bapaknya yang bekerja di UK dan maknya bawa dia bersekolah di sana..rindu juga pada celotehnya yang pasti akan tanya aku setiap hari Ahad pagi, nak pergi mana dan beli apa...she's really a cute gal!
Nampak gayanya seminggu ini, tidur muffin, mandi muffin dan segala-galanya muffin..

15 comments:

  1. muffin.... dah lama tak makan...huuuu. Blueberry is my favourite..hehehe.

    #kau memg expert masak3 eh??? heee... nk baljar lah..

    ReplyDelete
  2. Cik Shasha is in baking mode. Lets watch some kilos she might perhaps add to her collection. :)

    ReplyDelete
  3. haha.. cup cake ke.. muffin ke.. aku tak reti nak buat... aku jeles tapinya!

    bahan2 dah beli, tinggal nak try aja resepi recyle-bread yang di bakar tu.. entah jadi entahkan tidak hahaha.. nak tenung baik-baik resipi tu dlm blog LW :D

    ReplyDelete
  4. ReenApple,
    Long time ago aku jual muffin..macam2 muffin dan paling aku suka muffin buah pala..tapu resipinya dah hilang sebab buku resipi kehilangan aku dah hilang..sedey..hwaaaa!
    Eh meh la rumah meh bakar muffin...

    ReplyDelete
  5. En Khairul Abdullah
    Arghhh its unfair...! U make me more guilty towards myself...guilty tapi kejap2 masak kuih...apa cer i ni hahahah!

    ReplyDelete
  6. Nong Andy,
    Sila tenung lama-lama ya..lepas ni aku akan muncul dengan satu lagi resipi kesukaan aku yang sangat senang...nanti kau tengok dan boleh masak juga...heeee!

    ReplyDelete
  7. Sayang betoi buku respi tu hilang. Buku! Sila kembali pada dik LW! Dengar tak?! Sila kembali padanya!

    Akak dah cubit2 skrin komputer pada gambar muffin tu untuk dimasukkan dalam mulut. Seperti yg dijangkakan, jari saja yg dapat kugigit. Hehe.

    ReplyDelete
  8. Kak Dinas,
    Adehhh saya tengok Kakak, secawan kopi tu...rasa nak je akak datang minum kopi di halaman saya sambil kita pekena muffin...ececehh macam sebelah rumah je kan...kalau tak dah lama boleh mengopi sesama...ini saya buat muffin sendiri makan sampai habislah nampaknya...huhu! Minggu Muffin sedunia...hik!

    ReplyDelete
  9. bila nak release buku masakan?

    ReplyDelete
  10. SM,
    Tak jadi release, buku antik resipi masakan aku hilang, semua resipin kesayangan aku gone sama..:(

    ReplyDelete
  11. kalau disalut dgn cekelat bahagian atasnya mesti rasa lagi sedap hehehehe

    ReplyDelete
  12. mmm...looks awesome untuk dibawak sebagai buah tangan...hehehe

    ReplyDelete
  13. Telur Power,
    ya bro haku taww kau addict dengan cekelat..nanti turun KL kita kenduri cekelat..



    Mr Clive,
    ill visit you then,,hehehe!

    ReplyDelete

Retorik ayam dan cornflake di Secret Recipe

  Nak makan ayam, ada seninya: Ayam masak sempurna Tak ada ketulan lemak Tak ada bau hanyir Garing Cukup masin manisnya So.. C...