Wednesday 7 September 2011

kampung warisan lama (ll)

Pemandangan sebelum entrance ke kampung dan istana tradisional Bukchon, Korea. Pokok yang sedang mengeluarkan daun berwarna kuning menambahkan lagi wajah tradisional perkampungan lama ini. Jejak ke sini mengingatkan aku kepada sekelompok rumah kayu di Kg Baru, Kuala Lumpur.

Contoh rumah kampung tradisional yang sengaja di bina pemerintah tempatan...
 
Ada antara rumah ini dibina dilereng kawasan tanah tinggi dan strukturnya kukuh walaupun kedudukan aras tidak sama dgn unit kediaman lain...

Pemandangan dari kawasan tanah tinggi kampng yang bernilai berjuta dollar US di tengah2 bandaraya Seoul...semua rumah di kawasan ini ditadbir sepenuhnya oleh kerajaan dan jabatan pelancongan Seoul...bagi mereka, kawasan ini adalah segitiga emas di Seoul yang menjadi nadi rujukan pelancongan..ada lebih kurang 100 rumah dan penghuninya adalah penduduk asal Seoul.

Laluan pedestrian yang juga dijaga rapi...pelancong yg datang juga menghormati privasi kampung tua ini..masing2 berjalan penuh sopan dan tidak membuat bising kerana menghormati penghuni disitu yang ingin berada dalam suasana aman dan selesa.
 Jam 11.03 pm semalam...tit tit!..Ahah..ada mesej masuk dan it was surprised because he respons to me about 'kampung tradisional lama'..his article published in Berita Harian yesterday...and i followed it..

"Terima kasih banyak. Keadaan ribuan warisan kg lama di negara ini memang sedang mengalami kepupusan - secara fizikal dan semangatnya ." - Ibrahim. (Prof Dt Dr Ibrahim Komoo)

Prof lebih tahu bagaimana untuk menjentik mereka yg di atas supaya menghargai kampung yg ada, yang mempunyai nilai sejarah, yang menyimpan intipati kepembangunan dan stuktur peningkatan taraf hidup manusia di sini..saya ini orang kecil, suara pun tidak didengar orang..tapi saya melihat ada satu kesinambungan terhadap kehidupan, budaya, sosial dan hirarki manusia menerusi kampung2 lama ini..yang mana Prof sendiri begitu teruja dengan Kampung Guai di Pahang..

Prof mungkin belum melihat kg2 lain di Kelantan dan Perak,yang masih ada menggunakan gayung daripada tempurung dan timba daripada upih kelapa, ia bukan simbol kemiskinan tapi pengabdian kepada sebuah kehidupan yang sederhana, mesra alam dan seadanya...Prof, saya bukan berada dalam bidang perancangan bandar sebaliknya saya adalah blogger yg hanya boleh bercakap secara bebas dalam dunia kecil saya ini saja bersama beberapa yang lain dalam usaha memperkatakan isu yg kami rasa perlu...saya yakin Prof ada cara sendiri untuk melestarikan warisan khazanah tamadun kita..

Sekian, terima kasih...

LW.

tit...sent!

Nota:
Dalam kepala otak aku, kalau kg baru tidak dilacurkan perakus2 moden ini, musti ia akan jadi macam kampung tradisional di Seoul yg nilainya tiada tolok banding.
Dalam kepala otak aku lagi, kalau kg baru kekal dan lestari, ia akan jadi satu monumen kekal sebagaimana Stratford Upon Avon di England, iaitu kampung Shakespeare yang dilawat berjuta-juta orang setiap tahun...
Dalam kepala otak aku lagi, rumah Pak Ali di Gombak ibarat macam jendela Juliet yang menunggu Romeo di Verona, Italy..Verona jadi femes sebab anjung kecil itu saja dan rumah Pak Ali pula sebab kiri kanannya adalah rumah moden manakala rumahnya terhimpit di tengah-tengah macam nasi himpit...tapi kalau tak silap aku rumah itu terbakar sudah dulu...

14 comments:

  1. kampung baru? hm... kita patut dah sedia menulis sejarah dari sekarang mengenai kg baru. siap2 kumpulkan segala macam dokumentasi pasal kg terawal di tanah emas ni. sebab kita dah tau apa akan berlaku akan datang...

    ReplyDelete
  2. good, tapi pastikan kau takde seleweng apa2 fakta!

    ReplyDelete
  3. i rasalah kan...kampung baru patut dikekalkan mcm tu...sebab bila dah dilanda kemodenan, kita tentu akan tercari sebuah kampung yang mcm kampung..eh apa yang i cakap ni... belasahhh

    yelah kalau dah terlampau moden pun muak jugak, sekali sekala nak juga tengok pemandangan kampung2 ni.. mcm perut melayu, kalau hari2 nak makan steak jer...cemana? nak gak makan tempoyak ulam2 bagai kan..

    i rasa langkah pihak korea simpan menda2 mcm tu adalah sangat baik dan rasanya pihak kita patut ikut cara tu

    tapi ada jugak yang mata buta sebab pampasan yang akan diberikan bernilai berjuta2 ringgit atas tanah kg. baru tu kan? kalau fakta i ni salah, sila betul kan...

    ReplyDelete
  4. SM: insyaAllah betul sebab aku dapat dari sumber 99% boleh digunapakai..

    NP: betul apa yg u cakap tu..kita patut kekalkan kg baru macam tu tapi i risau sebab macam u kata lah kan, nanti ada yg rambang mata nampak juta-juta, terus zass jual pada pemaju..balik-balik habuk pun x de..

    ReplyDelete
  5. NP: aku rasa isu utama bukan pasal pampasan, tapi keuntungan oleh pihak lain bila kg baru tu dikomerSIALkan kelak.
    LW: adakah 99% sumber tu pun perolehi fakta yang juga 99% boleh dipercayai?

    ReplyDelete
  6. SM: yerp..primer sources..first hand punya informer..

    ReplyDelete
  7. so far yerp..but then the sources is in text..hard to meet them because we only hv a few special person whos got an access to talk abt it..so the person basically will documentation their info and provide it to us..

    ReplyDelete
  8. pampasan untuk penduduk pun ye jugak..keuntungan pihak pemaju pun ye jugak... win-win situation laa katakan...

    tu kalau buat shopping complex atau corporate building, memang konfirm sewa mahal tu...

    ReplyDelete
  9. NP: kalau tak silap diaorang nak buat commercial centre..tu yg dok bertekak sapa nak run project tu...

    ReplyDelete
  10. kenapa tak preserve je?? alahaikan...

    ReplyDelete
  11. NP: ramai yg berkepentingan ke atas kampung baru yg kecil tu..masing2 nak kaut untung...

    ReplyDelete
  12. NP: ah sudah, si NP mintak shopping pulak. nak cari kebaya amoi la tu...
    LW: yang bertekak tu sebahagiannya sangat2 tak setuju macam aku.

    ReplyDelete

Patin Tempoyak Kak Nik..

Saya tak pernah cuba patin tempoyak di Kedai Kak Nik walaupun dah banyak kali ada rakan beritahu masakan patin di kedai berkenaan sedap d...